hittarecept.se
Follow on Bloglovin

En resa på många sätt

Jag har krupit ner i nedersta sängen av den ena våningsängen i stugan. Av vår roadtrip på totalt tio dagar har vi nu anlänt till resans sista anhalt - Ullared. Vi har nu betat av Falun, Östersund, Bollnäs, Gävle och Karlstad. Jag skrivit, läst och spenderat åtskiljda timmar i bilen av att bara tänka och vara. Och såklart har jag sett, beskådat och förundrats av Sveriges fina natur och varierande landskap. Det var länge sedan jag hade så mycket tid till att tänka - och bara vara och jag märker att denna tid för detta har varit välbehövligt för att göra just detta. 

Jag har känt mig glad, inspirerad, pigg och motiverad - men också trött, stundtals ensam, lite förvirrad och kluven. Jag har vågat känna alla känslor och se dem som en del av mig som behövt komma till ytan och låtit sig bli påminda. 
 
Det som få ta mest plats av mina tankar är kärlek. Jag har kärlek till överflöd i mitt liv. Jag har otroligt nära vänner som jag uppskattar väldgt mycket. Jag har en bra familj och världens bästa hund. Det finns mycket jag uppskattar i mitt liv - och ändå kan jag inte låta bli att sakna tvåsamheten. Att få dela vardagen med någon - både det bra och det dåliga. Att somna bredvid någon och vakna upp i samma famn. Att känna sig behövd, att känna sig älskad och uppskattad av någon som man känner likadant för. Ibland kan jag längta så det känns ända in i hjärtat. Ibland uppskattar jag att komma hem till en tom lägenhet och mysa ner mig i soffan med tända ljus framför en bra bok. Det går i perioder - som så mycket annat. Jag ser folk runtomkring mig göra slut, dejta, bli ihop. För vissa ser det ut som om det är så enkelt (även fast det egentligen säkert inte är det). En vän sa nyligen att det här med att dejta är "knepigt". Knepigt är nog rätt ord. Det är mycket som ska klaffa och kännas rätt på båda håll. Och jag är lite trött på det om jag ska vara ärlig. Det finns tinder, happn och alla möjliga dejtingappar som jag till en början både kände viss motvilja och viss intresse för. Höger, vänster, höger, vänster. Fika, ett glas vin eller en promenad? Vill han bara ligga eller vill han något mer? För mig känns det som jag sätts i ett sammanhang som är lite onaturligt för mig. Man kanske känner ett visst intresse och en koppling när man skriver som man inte alls känner i verkligheten. Kanske man missar någon intressant person som man svepar vänster på bara för att utseendet till en början inte fångade ens intresse?
 
Kanske är jag en hopplös romantiker som hoppas att jag möter den personen i ett annat sammanhang, ett som är mer spontant och gammalmodigt så som på caféet, på gymmet eller på en promenad i parken? Utan förväntningar och förhoppningar innan man ens träffats. En blick, ett oskyldigt samtal och ett intresse som väcks? Jag gillar tanken av att träffa en person på det sättet - där man istället bygger upp ett ömsesidigt intresse. 
 
Så jag väljer att ta bort alla dejtingappar. För mig tar det faktiskt mest tid. Jag väljer att använda den tiden till annat som ger mig energi och utvecklar mig. På något sätt har jag ändå en känsla inom mig att den rätta personen för just mig kommer att dyka när jag minst anar det. Så länge så fokuserar jag på en av de mest viktigast personen i mitt liv - mig själv. 
 
 
hittarecept.se

Kommentera här: