hittarecept.se
Follow on Bloglovin
0 Läs mer >>
Minns ni när ni var yngre och alla de vuxna ofta sade att "tiden gick så fort"? Jag minns när jag var barn att jag tyckte det var en konstig sak av dem att säga, det var ju fleeeera månader kvar till julafton. En evighet! 
Men ju äldre jag blev desto mer förstod jag vad de menade. Gymnasietiden gick oerhört snabbt tyckte jag, plötsligt stod vi där och sjöng om studentens lyckliga dagar och jag minns att jag tänkte "är jag redan här?". 
Nu är jag 25 år och jag tycker tiden från gymnasiet har gått fort fast det har hänt en hel del i mitt liv sedan dess. 

När jag var ungefär 16 år gammal gav jag mig själv ett löfte. Jag var så rädd för att jag skulle glömma allt jag ville göra, allt jag drömde om. Att när jag blev äldre skulle glömma bort allt det jag brann för i mitt liv och att all min energi skulle gå till vardagens sysslor och arbetens måsten. Jag var 16 år när jag sommarjobbade första gången och jag kunde se tomheten och tröttheten i några av mina dåvarande kollegors ögon. De hade tappat glöden. Några av dem berättade för mig att de drömde att studera när de var i min ålder, men att de fastnade på jobbet och hade i princip jobbat där sedan dess. De hade tappat sina drömmar på vägen. De hade kommit in vardagshjulet som bara snurrade och snurrade i takt som tiden gick. Jag blev rädd. Skulle jag också vakna upp en dag och känna att de drömmar jag hade som ung skulle vara bortprioterande och bortglömda? För något som inte gjorde mig lycklig? 
 

Så jag lovade mig själv en sak. Jag lovade mig själv att skriva brev till mig själv som jag skulle öppna när jag blev äldre. För att påminna mig själv. Om mina drömmar, om mina önskningar. Om hur viktigt det är för mig att jag känner att jag trivs med min vardag. Att vara lycklig
 
 
Så under årens gång har jag skrivit en handfull sådana brev till mig själv. Bland annat ett som var till för att öppna efter studenten, ett till jag hade fyllt 22 år och några som jag ännu inte öppnat. Kanske är inte mina drömmar desamma vid tidpunkten då jag öppnar breven som när jag skrev dem. Det är helt förståeligt. Vi utvecklas hela tiden och våra drömmar och önskningar förändras i samband med detta. Mina brev är mer som en påminnelse om hur viktigt det är att jag fortfarande har drömmar, att jag rannsakar mig själv och fråga mig om jag är lycklig där jag är i livet just vid tidpunkten då jag läser brevet. 

Sist jag öppnade ett brev var nu när jag fyllde 25 år och befann mig på stranden på Teneriffa. Brevet skrev jag en sensommarkväll 2007, när jag var 17 år gammal. Jag tänkte dela med mig av detta:

"Hej Jonna.

Nu har jag fyllt 25 år, grattis! 
Som 17 år känns det konstigt att tänka mig själv som en 25-åring. 
Hur kommer jag se ut? Vart kommer jag bo? Kommer jag vara kär? Kommer jag fortfarande umgås med samma vänner? Kommer jag ha barn? 
Kommer jag vara lika nyfiken och frågvis som jag är nu? Haha. 

Jag drömmer mig ofta bort och undrar hur och vem jag kommer att vara när jag är vuxen. Men jag vet att det viktiga är inte hur jag kommer att se ut eller vart jag kommer att bo. Det viktiga är att jag är lycklig med de jag har runt omkring mig, lycklig med det jag sysslar med om dagarna och att jag fortfarande vågar drömma och har modet att följa mina drömmar. 

Med detta brevet så vill jag påminna mig själv om det som jag tycker är viktigt i mitt liv, och som jag har förhoppningar om även ska vara viktigt för mig när jag är 25 år. 

- Glöm aldrig hur viktigt det är för mig att skriva. När jag skriver så rensar jag själen samtidigt som jag stärker den och ger den nytt liv. När jag skriver så växer jag och utvecklas jag. Att skriva gör mig stark och insiktsrik. Glöm aldrig det. 
 
 
- Uppskatta mina nära och kära. Jag vet om att jag kan glömma det, att visa uppskattning för de jag älskar. Detta är något jag behöver jobba på. Även när jag är 25 år. Och 75 år. För att hålla relationer levande och givande så behöver man visa och berätta hur mycket de betyder för en. 

 
- Humor. Glöm aldrig hur viktigt det är för dig att skratta. Även om livet kan vara hårt ibland så är det viktigt att jag skrattar. Kanske är det just då jag behöver skratta som mest? 
 
 
- Naturen. Även om jag blir en cool stadstjej som 25-åring så får jag inte glömma hur viktig naturen är för mig. Jag hoppas jag kan vara i den så ofta jag kan, för att rensa tankarna och för att fylla på med ny energi. 
 
 
- Tappa inte träningen. Idag, som 17-åring kan jag inte tänka mig ett liv utan träning. Jag hoppas jag känner samma sak som 25-åring. Min terapi som gör mig lycklig, som gör mig stark inte bara på utsidan, utan även på insidan. 
 
 
- Våga vara kär! Jag hoppas att jag fortfarande är kär när jag är 25 år. Jag vet att mycket kan hända på 8 år. Kanske finns du fortfarande i mitt liv då, kanske inte. Det får tiden utvisa. Men i vilket fall som så ser jag fram emot att vara kär. Att ha någon att älska, att ha en famn att krypa in i när jag behöver det. Att ha någon som kan ge mig råd när jag behöver. Att ha någon att dela min lycka med och att kunna finnas för den personen på samma sätt. Men det är viktigt att jag inte jagar kärleken, den måste komma på ett naturligt sätt. Så jag måste också våga vara ensam, även om jag aldrig varit det innan, tills jag är redo. 
 
 
- Sist men inte minst. Glöm aldrig det jag drömmer om att jobba med. Att hjälpa människor att må bättre. Inte som läkare, inte som sjuksköterska (jag tror inte det kommer att vara min grej när jag är 25 år heller) utan i något annat yrke, som jag ännu inte har kommit fram till vilket det är. Glöm inte hur viktigt det är att jag får fria tyglar i mitt jobb, att jag får bestämma mycket själv, det är då jag arbetar som bäst och kommer fram till de bästa lösningarna. 
 


Och det viktigste av allt - tro på mig själv. Tro på att jag kommer att lyckas. Våga drömma och våga tro på mina drömmar. Våga skapa det liv jag vill ha fast vissa av de valen kan kännas jobbiga för stunden. För sånt är livet, utmanande och underbart. Glöm aldrig det!"
 
 
Jag publicerade detta brev som inspiration till er andra. Innan jag började studera till arbetsterapeut så hade jag ett eget företag som hette "Livet i Balans". I mitt företag erbjöd jag bland annat coaching inom livsstilsförändringar. Jag bad mina klienter att skriva sådana här brev till sig själva. Det kunde vara brev som de skulle öppna om 3 månader, 6 månader, 1 år, 1,5 år och så vidare. Jag ville att det minst skulle vara 3 månader från när de skrev brevet tills de fick öppna det igen, då det tar ett tag att göra en livsstilsförändring. Responsen jag fått tillbaka har varit makalös! Breven har påminnt dem och hur viktigt det är för dem att inte falla in sin dåliga vara igen, så som fysisk inaktivitet och rökning. Breven var liksom som en "reminder" för hur viktigt det är för dem att fortsätta följa sina drömmar. Breven visade sig också vara en "självförtoendeboost" för de flesta. Ofta glömmer vi se tillbaka på den resa vi gjort, vi är vana vid att skapa nya mål och se framåt hela tiden. Men det är viktigt att vi också ser tillbaka och berömmer oss för det vi lyckas åstadkomma. 
 
Detta är något jag kommer fortsätta med hela mitt liv så det ger mig oerhört mycket insikt och lärdom
Prova gärna och se om det är något för dig också!

Våga drömma

0 Läs mer >>
God morgon!

Fick en fråga innan om vart man köper gräsbeteskött.
Hitta denna lista från Kostdoktorn.se som var väldigt bra:

"Skåne:

KC-Ranch, Torna-Hällestad
www.kcranch.se/ 

 

Skånskt Naturbeteskött
www.skansktnaturbeteskott.se 

 

Havängslamm
www.gronalammet.se/?pid=5 

 

Strandängskött, Kristianstad
www.strandangskott.se 

 

Ängavallen, Vellinge
www.angavallen.se 

Grassfed

Småland:
Säby gård, Huskvarna
www.saby-gard.se/ 


Bonnakött
bonnakött.se  

Halland:
Gräskött
www.graskott.se 

Naturbeteskött, Varberg
www.naturbeteskott.se 

Västergötland:
Mysten, Alingsås
www.mysten.nu 

Bänatorp Gård, Vårgårda
Tel. 070-6294524
svantebonde@hotmail.com


Bohuslän
:
Gröna Gårdar
www.gronagardar.se 

Kustkött
www.kustkott.se  

Västmanland:
Gröna Hagars Kött
www.gronahagarskott.se 

Kossor

Värmland:
Åkerbo Gård och Gårdsbutik 

 

Uppland:
Husa Gård, Vallentuna
www.husagard.se/ 

Lundby Gård, Märsta
www.lundbygard.com/hemo.htm 

Dalarna:
Lammkött från Tängerdalen
www.tangerdalen.se  

Jämtland:
Fjällbete, Undersåker
www.fjallbete.nu/kott.html 

Norrbete 

Ångermanland:
Norrbete (även i jämtland)
www.norrbete.se/ 


Lappland
:
Vindelälvens Naturbeteskött
www.sorsele.se/default.asp?pageid=3105&path=

Här finns ytterligare två länkar på vart man kan köpa ekologiskt och gräsbeteskött:
http://www.gronagardar.se/gardar/
http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=9527

Som många av er säkert vet så kostar ekologiskt och gräsbeteskött mer än det vanliga och ofta importerade köttet. Detta är för att det ekologiskt och gräsbetande köttet har blivit mycket bättre behandlat än det impoterade. Man får alltså det man betalar för med andra ord. Dock kan det vara svårt rent ekomiskt att kunna äta denna kost om, vilket jag själv erfarar då jag är studet.

 
Men ett bra tips är att handla i affärerna på morgonen när de precis har öppnat, då sänker de nämligen de färskvaror som går ut för den dagen. Går utmärkt att frysa in! Jag försöker även dryga ut mitt kött med grönsaker, gör jag tillexempel köttfärsås så drygar jag ut det med rivna morötter så räcker det länge.

Lycka till!

Var kan man köpa gräs...

3 Läs mer >>
Det här med naturlig mat börjar komma mer och mer på agedan.
Men vad är naturlig mat egentligen?
Och varför ska du äta det?
 
Jag tänker att det säger sig själv egentligen. Ju mer naturlig mat jag äter, desto bättre mår jag. Jag har mer energi, kan koncentera mig mer och jag sover mycket bättre.
 
Om du tänker att din kropp fungerar som en bil, och som du vet så behöver en bil tankas med rätt bensin för att kunna köra i rätt hastighet och inte gå sönder. Att äta mat som är processad med olika tillsatser för att det ska hålla längre, smaka mer och vara billigare är inte rätt bensin att tanka din bil med! På den maten håller du dig inte mätt speciellt länge på, tillsatserna kan göra dig sjuk förr eller senare och du får knappt i dig någon näring av denna kost.

Tyvärr så är majoriteten av alla livsmedel som finns i butikerna processade, vilket jag anser har genomgått olika processer som gör den onaturlig. Våra kroppar är fortfarande skapade för att vi ska samla, odla och jaga vår mat precis som våra förfärder gjorde - och inte för att äta livsmedel som innehåller tillsatta E-ämnen, stabiliseringsmedel och som håller i flera år.

Vi är skapade för att äta natulig mat, som kommer direkt från naturen och inte som genomgått dessa olika processer. Med naturlig mat så menar jag alltså kost som kommer direkt från naturen, utan mellanhänder och utan att något har blivit tillsatt eller borttaget av livsmedlet. 
 
 
 Jag har fått lite mejl från läsare som är nyfika på det här med naturlig mat. Frågor så som "vad som anses vara naturligt?", "hur man gör för att lyckas äta så naturligt?" och "om möjligt och om man kan göra det utan att det kostar för mycket?" har ställts. 
 
När jag läste mejlen kom jag på en idé! Låt oss ha en utmaning här i bloggen! Att äta så naturligt som möjligt under en viss tidsperiod. Såklart är det bästa egentligen att äta naturlig mat i den högsta grad man kan, men man måste börja någonstans. Och det tar tid att ta in all information och "ställa om" hjärnan. Synda långsamt och ta ett steg i taget, brukar jag säga. 

Det finns tre olika nivåer ni kan testa. Nivå 1 innebär att man äter helt naturligt under en veckas tid, nivå 2 innebär att man äter helt naturligt under två veckor och i nivå 3 är det en månad som gäller. 
Jag kommer hjälpa er här i bloggen genom att ge förslag på naturliga alternativ som ni kan ersätta den traditionella kosten med och med förslag på olika recept som dessutom kommer vara naturligt gluten och mjölkfria. 

Varför bör du äta mjölk och glutenfritt? Läs HÄR och HÄR
 
Steg 1: Få koll på vad som räknas som naturlig mat
För att du ska lyckas med utmaningen behöver du lära dig att bedömma vilken mat som är naturlig och vilken mat som inte är det. Här är lite riktlinjer att tänka på:
- Försök köpa mat utan tillsatser, för att se vad livsmedlen innehåller kan du läsa innehållsförteckningen. Ingredienserna står alltid i den ordning som livsmedlet innehåller mest av, så det som står först i innehållsförteckningen består livsmedlet mest av och det som står sist innehåller livsmedlet minst av. 
- Köp gärna ekologisk om du har möjlighet. Detta innehåller ingen besprutning som onaturlig mat oftast gör.
- Handla gärna närproducerat om du kan. Om du köper kött så försök köpa kött som antingen är ekologiskt och som kommer från ditt närområde. Se gärna till att bara äta kött som ätit gräs och inte vete. Köttet kan innehålla vete om den fått detta som föda. 
- Ät grönsaker och frukter som är i säsong för årstiden! 
 
 
 Steg 2: Undvik onaturlig mat i den grad du kan
- Försök som sagt undvika den onaturliga mat i den grad du kan. Här är lite handfasta tips:
- Undvik livsmedel med tillsatser
- Undvik livmedel med socker
- Undvik livsmedel med vete
- Undvik livsmedel med mjölk
- Ät näringstät mat (protein, grönsaker och frukt)

 

Steg 3: Ersättningsguiden
Detta brukar vara det svåraste. Om man ätit ungefär samma livmedel under sitt liv och helt plötsligt ska ta bort majoriteten av dem - vad ska man då ersätta dem med? Nedan har jag gjort en tabell som hjälper er en hel del på vägen med den här biten. 

Produkt

 

Ersätt med

Grädde

 

Kokosgrädde, risgrädde

Smör

 

Kokosolja, veganskt smör

Alla typer av mjöl gjorda på vete, havre och korn

 

Kokosmjöl, durramjöl, qunioamjöl, pofiber, fiberhusk, bovetemjöl, jordnötsmjöl, paranötsmjöl

Komjölk

 

Kokosmjölk, mandelmjölk, paranötsmjölk, risdryck

Yoghurt

 

Kokosmjölk, kokosgrädde, chiapudding

Vanliga såser


 

Vaniljsås

Salsa, majonnäs, basilikacoleslaw, aioli, aubergineröra

Vispad kokosmjölk/grädde

Glass

 

Banan- och hallonglass, vaniljglass på kokosmjölk

Havregryn

 

Boveteflingor, hirsflingor

Knäckebröd

 

Fröbröd, kokosknäcke

 
Steg 5: Laga maten själv från grunden! 
Köp färska råvaror och krydda, blanda och tillaga de själv. Då vet du precis vad det innehåller! Köp alltså så ren mat som möjligt, alltså köp kokosmjöl som bara är gjord på kokos och som inte bara består av 50 % kokos och 50 % av något annat som är tillsatt. 

Steg 6: Planera, planera, planera - och testa dig fram!

För att du ska lyckas med detta måste du planera! Skriv inköpningslistor, gör gärna storkok och om du ska iväg någonstans så kanske du behöver förbereda mat eller mellanmål innan så du är väl förberedd om det inte finns naturlig mat att tillgå där du kommer att befinna dig. Provlaga gärna några rätter innan du börjar för att se hur det känns och för att komma in de det nya tankesättet. 
 
Steg 7: Dags att börja! Här har du exempel på maträtter:
Frukost:
Alternativ 1: Chaipudding
Alternativ 2: Kokosgröt
Alternativ 3: Omelett
Alternativ 4: Bananpannkaka
Alternativ 5: Smoothie
Alternativ 6: Kokosscones
 
 
Mellanmål:
Alternativ 1: Kokt ägg
Alternativ 2: Smoothie 
Alternativ 3: Kokosmjölk med bär och nötter

 
Lunch och middag:
Alternativ 1: Enkel kycklingsallad
Alternativ 2: Het köttfärs med sallad
Alternativ 3: Pizza med köttfärstoppning
Alternantiv 4: Omelettpizza
Alternativ 5: Hemmagjord tacos
Alternativ 6: Bacon och broccolipaj
Alternativ 7: Köttgryta med rostad sötpotatis (undvik sojan då den kan innehålla vete, och löken om du äter enligt FODMAP).
Alternativ 8: Lax med koriandermajonäs
Alternativ 9: Morotssoppa (undvik purjolök och ersätt vitlöken med vitlöksolja om du äter enligt FODMAP)
Alternativ 10: Grillad zucchinisallad med ruccolapesto (undvik löken och ersätt vitlöken med vitlöksolja om du äter enligt FODMAP)
Alternativ 11: Rostad pumpasoppa (ersätt vitlöken med vitlöksolja om du äter enligt FODMAP)
Alternativ 12: Grönsakspasta med pesto och bönröra (OBS ej FODMAP-anpassad!)
Alternativ 13: Fisksoppa med citron och kokosmjölk (undvik purjolök och ärtor om du äter enligt FODMAP)
Alternativ 14: Grönsaksfalafel med blomkål och broccoli (OBS ej FODMAP-anpassad!)

 
Mjölk:
Mandelmjölk
Paranötsmjölk
Kokosmjölk

 
Såser/dressingar
Baba ganoush 
Mandelsmör
Jordnötssmör
Vitlöksolja
Het salsa
Aubergineröra
Hemmagjord majonäs
Hemmagjord aioli
Rucculapesto (ersätt vitlöken med vitlöksolja om du äter enligt FODMAP)
Rödbetshummus (OBS, ej FODMAP-anpassad!)
 
 
Glöm nu inte att du bara ska försöka äta och dricka så naturligt som möjligt; undvik gärna kaffe och ersätt det med örte istället, ät hellre frukt än godis och drick vatten istället för läsk för att du ska få bäst resultat så gäller det att så mycket som möjligt av det du tillför din kropp med ska vara naturligt och inte endast maten. Och glöm inte, skynda långsamt!
 
Steg 8: Hitta en nivå som passar dig!
Här är dem igen för att förfriska minnet:
Nivå 1: 1 vecka
Nivå 2: 2 veckor
Nivå 3: 1 månad

Kommentera gärna om ni vill vara med och delta, så kan vi peppa varandra!
Nu kör vi! 

Utmaning: Prova att ä...

1 Läs mer >>
 

Inspiration

1 Läs mer >>
Vaknade av att solen sken igenom fönstret och att dess strålar träffade mitt ansikte. 
Tog på mig promenadtightsen och valde "The Killers" som sällskap denna morgon. 
Ville bara, ut, ut, ut. 
 
Stegen började sin riktning dit automatiskt. Jag behövde inte ens tänka, inte planera, inte förutspå. 
Jag visste redan. 
 
 
Den enda platsen i Lund som känns som mitt hem. 
Där naturen är som mest påtaglig. 
Där jag kan slappna av och tänka klart. 
Där jag känner mig som hemma. 
 
Många tankar följde mig på vägen dit. 
Livet har gett mig en hel del rejäla käftsmällar på senare tid. 
Ögonöppnare. 
Förändringar. 
Smärta och sorg. 
 
 
Och jag blev arg på mig själv medan mina fötter närmade sig platsen. 
Varför har jag gjort detta tidigare?
Varför har jag inte promenerat varje dag när jag har behövt det som mest?

Varför har jag ständigt hållit mig sysselsatt?
Av rädsla?
För att jag ska slippa tänka, känna? Göra beslut?
Antagligen. 
Eller ja. Så är det. Insikten träffade mig som ett slag i magen. 
När verkligheten hinner ikapp en. 
 
Men det var skönt samtidigt. 
För när jag tänker klart så gör jag bra beslut.
Välgrundade. Igenomtänkta. Starka. 

Jag kunde inte låta bli att se mig själv som en del av naturen när jag passerade den skånska landsbygden. Hur livet är som en process. Hur de olika väderomslagen och årstiderna liknar de olika kapitlen man upplever i livet.
 
 
Hösten - vissa saker vissnar i ens liv. Det kanske gör ont, det kanske känns skönt, befriande. Beroende på vad det är som vissnar såklart. Men oftast en jobbig period. Men något alla måste gå igenom ibland. 
 
Vintern - kylan. Livet kanske pausar en aning. Du lägger fokus på det viktigaste och har kanske inte energi för att påbörja nya saker. Kanske reflekterar du över vad som hände under hösten och varför det hände. Tar med dig lärdomarna. 
 
Våren - pånyttfödelse. Det som vissnade i höstas gör plats för nya erfarenheter och kanske nya människor i ditt liv. Du känner dig piggare, gladare, mer nyfiken på livet. Om du blev sårad är det här du äntligen släpper smärta och sorgen, du slutar leva med det och lägger det bakom dig. Ser framåt. Nya knoppar börja växa. 
 
Sommaren - min personliga höjdpunkt. Du finner dig i den nya situationen, att ditt liv har förändrats. Du låter dig själv växa till den du vill vara. Det blommar för fullt och du känner dig stark och lycklig. 

Alla faser går de flest igenom. Vissa varar längre än andra. 
De visar vilken process livet är. 
Det är hela tiden snurrandes. I förändring. 
Som ett kretslopp. 
 
Jag närmar mig platsens kärna. Den mest vackraste platsen på promenaden. 
Jag inser där att jag har tappat min intuition. Min magkänsla. 
Jag bara är i situationen. Jag står på ett ben på marken men vet inte vart jag ska sätta ner det andra. 

Min magkänsla har hjälpt mig många gånger. Men nu ekar den tomt. 
Jag inser att jag under en längre tid försökt hitta den. Letat. I mig. Hos andra. 
Försökt tvinga fram den. 
Försökt skriva dikter som bara blivit några få ord. 
Försökt leta i låttexer. 
I bilder. 

Men ju mer jag letat, desto mer hopplöst har det känts. 
Men idag kändes det annorlunda. 
Jag vet fortfarande inte vart min magkänsla finns. 

Men jag vet hur jag ska få tag på den. 
Och kanske tar det tid. Men det är okej. 

För vid varje steg jag tagit tills jag kom fram till platsen har mina steg känns lättare. 
Jag insåg på vägen att jag burit mycket på mina axlar. Mina tankar. Andras tankar. De hade liksom klumpat ihop sig till en enda massa. Inte konstigt att jag inte vet vad jag känner. 
Min intuition ligger under allt detta och kan inte göra sig hörd. 
 
Jag kollar ner samtidigt som jag kommit i underfund med detta och ser knopparna av några vackra gula blommor. 
Jag inser att jag börjar gå in i våren. 
Höstens ekande efter det som vissnat känns mindre påtagligt. Vinterns reflekterande börjar gå mot sitt slut. 
Tack.
 

Sökandet efter svar