hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Lärdom

När jag kom utanför ytterdörren fångade vinden mitt hår, det fick mig att rysa till av dess kyla samtidigt en som en värme spred sig inom mig av känslan av frihet som det gav mig. 

Det var en nygammal känsla som spred sig inom mig. Ungefär som när man träffar en gammal vän som man inte träffat på länge. När man pratar så känns det som förr men på ett sätt så märker man ändå att tiden har förändrats. 
 
Men det är egentligen naturligt. Vi människor förändras mer eller mindre ständigt, speciellt om vi vågar "utsätta" oss för förändringar. Våra mål och vårt sätt att se på saker och ting ändras ofta i samband som vi utvecklas. 
 
Många kompontenter runt omkring mig har förändrats och jag försöker hitta mig själv i allt detta. Jag har varit i liknande situationer tidigare i mitt liv när mycket omrkring mig förändras samtidigt. Jag tycker sådana perioder i livet är utmärkta till att rannsaka sig själv.
Vad vill jag?
Vem vill jag vara?
Hur ska jag göra för att åstadkomma detta?
 
Mina steg tog mig genom den lilla skogen och upp för kullen. Väl där uppe stannade jag och blickade ut över det stora havet. 

Jag tänker tillbaka på de gånger jag känt mig så stark i mig själv så jag riktigt ler med hela min själ. Sedan tänker jag tillbaka på de gånger jag känt mig riktigt svag och skör. Vad har gjort att jag kunnat skifta så på min syn av mig själv?
 
På kullen fick jag äntligen svaret. När jag känt mig svag har min kontakt till mitt inre varit dåligt. Till mina känslor, till mina behov. Jag har istället fokuserat på kraven utifrån, på att prestera, på att "duga" för andra istället för att fokusera på vad jag behöver för att må bra. De yttre kraven hade helt enkelt tagit övertag till den gräns att mina inre känslor och behov inte kunde eller orkade göra sig hörda. 

De perioder i mitt liv där jag har känt mig som starkast har jag till skillnad från de svagare perioderna haft en god kontakt med mitt inre. Jag lyssnade på mig själv. Jag kunde med lätthet lyssna på vilka behov jag hade och var noga med att beröma mig själv för den jag var. Jag respekterade helt enkelt mig själv och de val jag gjorde tog jag alltid hänsyn till min hälsa och vad jag mådde bra och inte bra utav. 
 
 
 Mina steg tog mig ner för kullen till havets svarta vågor. Livet kommer med många lärdomar och idag lärde jag mig en viktig läxa. Saker och ting har börjat landa och i alla mina frågor och jag funnit ett svar som täcker de flesta. Jag har insett hur jag vill fortsätta leva mitt liv från och med nu.
 
Jag vill alltid ha kontakt mig mig själv för det gör mig till den bästa versionen av mig själv <3
hittarecept.se