hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Uppskatta och uppmuntra det unika

Något som slår mig då och då är hur olika vi människor faktiskt är. 
Jag tror att vi ibland glömmer det. Att vi ofta utgår från vad vi själva hade gjort om vi hade hamnat i samma situation, vilket gör att vi kanske ifrågasätter. Att vi inte förstår. Att vi får förutfattade meningar. 

För mig har det blivit speciellt påtagligt när jag jobbat som personlig tränare, mentor och i min utbildning till arbetsterapeut. Alla har ju inte samma förutsättningar som man själv har. Kanske har de inte din fysiska styrka, och då behövs ju nivån på träningen anpassas efter det. Kanske kan inte struktrera upp studierna som du kan, och då behövs det ju ske anpassningar på den fronten. Och för de som exempelvis råkat ut för en olycka och inte kan gå som du kan, då måste ju tillvaron anpassas så personerna ändå kan vara så självständiga som möjligt.
 
Fysiskt. 
Kognitivt. 
Mentalt. 
Alla har vi olika förutsättningar. 
Alla är vi mer bra på vissa saker och mindre bra på andra. 
 
 
 Vi måste vara bättre på att möta personer där DE är, utifrån deras förutsättningar och mål. 
Och inte reflektera så mycket över vad vi själva hade gjort. 
Jag tror att vi alla hade vunnit mycket förståelse, tankeställare och undvikit att känna frustration genom detta. 
Och vi hade slutat ifrågasätta. 
 
För du vet inte. 
Du vet inte vilka strider personen har gått igenom i sitt liv. 
Du vet inte vad personen kan ha gått igenom för att komma dit han/hon är idag. 
Du vet kanske inte hur personens vardag ser ut i övrigt. 
 
Förr kunde jag fundera mycket på varför personer i min omgivning gjorde vissa val som jag kanske inte gjort. Men ju äldre jag blivit och ju fler människor jag har mött med olika viljor, styrkor, ursprung, erfarenheter och så vidare - desto större insikt har jag fått över hur olika människor faktiskt är. Det viktigaste är ju att vi alla strävar efter att vara lyckliga - utifrån våra egna förutsättningar.

 
Jag tycker det är så fint att vi alla är så olika. För då kan vi lära oss av varandra. Få nya synvinkar, få nya insikter. Ibland kan jag bli så ledsen när jag hör samtal över hur en viss person gjorde "si" och "så" och att det kanske stack ut från normen. Att man gjort något "annorlunda".
Låt alla få vara som de är. 
 
Låt alla får göra det de älskar. Sträva efter sina egna mål. 
Det är då vi skapar ett rättvist samhälle, ett samhälle som inte dömmer utan istället tillåter alla att vara precis dem de vill vara. 
Jag tycker verkligen bland det finaste man kan se, när en person är i sitt esse. Det spelar ingen roll om det handlar om hästridning, gitarrspelande eller diktskrivande. Bara man älskar det man själv gör. Alla har rätt för att brinna för det de älskar utan att bli dömda eller ifrågasatta.
Tvärtom, så borde det uppmuntras och uppskattas mer och vi alla borde nog ta oss en tankeställare om man börjar ifrågasätta eller diskutera om varför en person hade gjort ett val som man själv inte hade gjort.
 
 

Lite tisdagstankar från mig :)
God natt!
hittarecept.se

Kommentarer:

1 Fyrtiotaggare.com:

skriven

Så bra skrivet och så viktigt det är att verkligen tänka på att inte döma och bedöma andra utifrån sina egna erfarenheter och förutsättning.

Svar: Tack :) Visst är det viktigt, och vi kan lätt glömma det ibland och därför är det bra om man påminner sig själv om det lite då och då :)
talandeord.blogg.se

Kommentera här: