hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Kokt kyckling med råris och sallad

God morgon!
Jag hoppas ni har haft en bra start på veckan?

Fler och fler letar sig in och det börjar även trilla in en och en annan kommentar. KUL tycker jag! Jag gillar när ni kommenterar! Fortsätt gärna så! Bara jag kan hjälpa en enda att må bättre i sin IBS med det jag skriver blir jag hur glad som helst!

Jag skulle egentligen publicera detta inlägg igår, men tiden var knapp och därför kommer det idag istället. 

Jag kokade nämlligen kyckling för första gången. Det gick betydligt lättare och fortare än vad jag tänkt. Och jag upplevde att kyckligen blev mörare och saftigare i konsistensen än stekt och ugnsbakad kyckling. 

Om du är i ett skov (skov är lika med en period där dina symptom är många och kraftfulla, tex av konsekvens av att du ätit något du inte tål) så är det bra att äta kokt mat före stekt. Detta eftersom det rär enklare för tarmarna och övriga matområdet att jobba med och bryta ner. 

Recept: 
4 portioner

Ingredienser:
4 stycken kycklingfiléer
1 styck grönsaksbuljong (tex Kung Markattas)
4 dl råris

Instruktioner:
Börja med att koka upp råriset enligt instruktionerna på förpackningen.
När det är 15-20 minunter kvar av koktiden så börjar du tillaga kycklingen. 
Lägg ner en grönsaksbuljongen i en gryta med vatten och låt koka upp.
Lägg sedan ner kycklingfiléerna och låt koka under lock på medel värme/medelhög värme under 10-15 minuter. Kontrollerna sedan om kyckligen är klar genom att skära i en bit (köttet ska vara helt vitt utan spår av rosa).

Servera sedan rätten med en god sallad till.
Mums!

 
Hoppas ni får en trevlig tisdag!
hittarecept.se

Kommentera här: