hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Gluten-, mjölk- och sockerfri morotskaka

Hej fina ni!
Här sitter jag i min soffa helt slut. Vilken fullsmockad vecka det har varit, det känns verkligen att det är fredag nu!
Igår var det sista dagen på min praktik, 5 veckor har bara flygit förbi! Det är lite sorgligt att det är över nu, men jag är så otroligt tacksam för att fick just den praktikplatsen. Jag har varit på allmänpsykiatrin i Lund, och jag är nu helt övertygad om att det är rätt område för mig att jobba inom! Dessutom fick jag en otroligt bra handledare och andra "kollegor" som har varit tillmötesgående och riktigt fina människor. Kommer sakna dem alla!

För att tacka för den tid jag fått vara där så bjöd jag igår på en morotskaka. Det var ett litet exprement då jag inte provbakat detta recept tidigare utan gick lite på känsla när jag gjorde det och visste därmed inte hur slutresultatet skulle bli. Men den blev riktigt god och uppskattad, kul! Och jag vill såklart dela med receptet för mina läsare här. Om ni bakar den så får ni gärna höra av er och berätta vad ni tyckte om den! 



Morotskaka med kokos- och limeglasyr


Ingredienser till en kaka:
6 st ägg
4 msk rissirap
1,25 dl kokosmjöl
1,25 dl smält kokosolja
1 msk kanel
2 tsk mald kardemumma
1 tsk ingefära
0,5 tsk äkta vaniljpulver
2 tsk bakpulver
3 dl finriven morot

Använd en springform med ca 21 cm i diameter.


Glasyr
:
2 dl kokosgrädde (rekommenderar Blue Dragons extra creamy)
3 msk rissirap
1 krm vaniljpulver
3 tsk saft från en apelsin

(OBS, det är viktigt att kokosgrädden har stått i kylen över natten eller i frysen i en timme). 


Topping:

Efter tycke smak zest från en apelsin

 
Instruktioner:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält kokosolja.
Skala och finriv morötterna.
Vispa ägg och rissirap vitt och pösigt i en bunke.
Tillsätt den smälta kokosoljan.
Blanda samman de övriga ingredienserna och häll ner i äggsmeten.
Vispa samman till en smet.
Rör ner de rivna morötterna.
Smörj springformen med kokosolja.
Häll/klicka ner smeten i formen och jämna till med en sked.
Grädda kakan i ca 30 minuter tills provstickan känns torr.
Ta ut kakan och låt svalna

Glasyren:
Kokosgrädde går att köpa vid de asiatiska livmedlen i de flesta affärer, om man inte har det går det bra med en tetra med kokosmjölk som stått i kylen över natten (eller fuskvarianten – i frysen någon timme). Gröp ur det tjocka vita i tetran och spara kokosvattnet till en smoothie eller liknande. Vispa med en elvisp till det blir fluffigt tjockt och smaksätt sedan med vaniljpulver, rissirap & saft från apesinen. Vispa den kyld med sötning och apelsin zest.

Flytta över kakan till det fatet du vill ha den på.
Bred ut glasyren på kakan.

 

hittarecept.se

Kommentarer:

1 Charlotta :

skriven

Mm va gott det låter, måste prova! :) men vart i mataffärerna hittar du kokosgrädde? :)

Svar: Det tycker absolut att du ska göra! :) Kokosgrädde brukar finnas vid kokosmjölken vid de asiatiska hyllorna i affären! :)
talandeord.blogg.se

2 monika:

skriven

Det låter gött :) kan man använda kokos socker istället för rissirop?

Svar: Hej Monika! Jag kan inte hitta om kokossocker är godkänt enligt FODMAP eller inte, men om du vet om att du tål det kan du absolut använda det istället! :)
talandeord.blogg.se

3 monika:

skriven

Jag vet inte Heller ;) men jag tål den bättre än rissirop;) ska baka den imorgon:)

4 monika:

skriven

Jag har bokat precis denna kokan och den vad god men glasyren har runnit ner :( har gjort om och det blev inte lyckat Heller:( vad har jag gjort för fel?

Svar: Hej Monika! Förlåt, jag var nog lite otydlig med frostingen. Jag har ändrat det i inlägget nu, vilket är följande:"Använd kokosmjölk eller extra krämig kokosmjölk och häll av allt kokosvatten (den klara rinniga vätskan) och använd bara det vita fasta, gräddiga av kokosmjölken. Det fungerar bara att vispa om kokosmjölken har separerat sig i förpacknigen. Vispa den kyld med sötning och apelsin zest.
Flytta över kakan till det fatet du vill ha den på.
Bred ut glasyren på kakan."

Hoppas det fungerar bättre att göra så! :)
talandeord.blogg.se

5 Anna :

skriven

I receptet står det kokosgrädde men i beskrivningen kokosmjölk vilket gäller?

Svar: Oj, glömde skriva att man kan använda både och. Om man använder kokosmjölk så är det viktigt att man separerat "vattnet" från det "vita fasta" och bara använder det "vita fasta" av mjölken, det är också viktigt att kokosmjölken har stått i kyla i några timmar innan man använder det :)
talandeord.blogg.se

6 Sofie!:

skriven

Var på maxi idag och letade efter kokossirap. Men hitta inget. Enligt Fodmap kan vi ju äta vanligt socker och sirap.... Eller har jac fattat fel? Kan man ta nåt annat istället för kokossirapen?

Svar: Hm, kokossirap är inget jag nämner i receptet och har faktiskt aldrig hört talas om tidigare. Kan det vara rissirapen du menar? Den finns bara på sorterade hälsokostaffärer och att beställa på nätet :) Jo, socker och vanlig sirap är godkänd enligt foodmap, men jag använder mig endast av naturligt söta produkter då det raffienrade sockret är starkt inflammatoriskt. Om du tål agavesirap (dock ej godkänt av FODMAP) så kan du använda det istället för rissirap. Kan läsa mer om det här: http://kurera.se/ifd-kost-for-att-minska-inflammationer-i-kroppen/
talandeord.blogg.se

7 Maria:

skriven

Hej... går det att byta ut kokosmjölet mot mandelmjöl? och om hur mycket mandelmjöl blir det?

Kommentera här: