hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Chiapudding

God morgon kära ni!

Jag måste berätta om min nya favoritfrukost - nämligen chiapudding!
Chiapudding görs på chiafrön. 

Visste du att:
- 1 msk chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.. ?
- 2 tsk chiafrön innehåller mer Omega-3 än en normalportion laxfilé.. ?
- 2 msk chiafrön innehåller mer än dubbelt så mycket järn som  i 100 gram spenat .. ?
- Innehåller 21 gram protein /100 gram (18 av de 20 olika aminosyrorna) .. ?
- Rikt på mineraler som magnesium, kalium och zink .. ?
- Chiafrön är rika på antioxidanter.. ?
- Innehåller vattenlösligafiber som bildar en gel i tarmarna. Näringen i maten tas upp långsammare och hjälper till att hålla blodsockret jämnt.. ?

Ett riktigt mirakelfrö med andra ord!



Recept på chiapudding:
1 portion

3 msk chiafrön
2 dl osötad mandelmjölk/ kokosmjölk/ annan valfri mjölk
1 krm vaniljpulver

 

Gör så här: Rör ihop chiafrön med mjölken och vaniljpulvret. Låt stå i kyl några timmar, gärna över natten. Rör om någon gång under tiden. Servera med valfri topping. Idag åt jag med banan och kokos. 

 

hittarecept.se

Kommentarer:

1 Ullacarin:

skriven

Ja, chiapudding är toppen och fungerar som bomull för magen! Jag åt min med hallon, banan och valnötter 😊 Tack för en intressant och inspirerande blogg!

Svar: Kul att du nämnde "bomullskänslan" i magen, jag upplevde precis samma sak! Verkligen snällt mot IBS magen :) Mums, låter gott, kan tänka mig att det passar bra att äta tillsammans med valnötter - det ska jag prova! :) Tusen tack och tack för att du kommenterar! :)
talandeord.blogg.se

2 Siri |Diabitfit|:

skriven

Chiapudding är verkligen nyttiga grejer, men jag blev dock negativt överraskad när det gällde smaken. Har provat ett flertal recept men tycker inte det smakar så gott, får kanske fortsätta prova mig fram :)

Svar: Jag tyckte precis som dig att smaken inte var den bästa de första gångerna. Nu tycker jag dock att det är riktigt gott, så det är nog en vanesak! Sedan kan man ju lyxa till det med goda tillbehör också! :)
talandeord.blogg.se

3 Emelie:

skriven

Så gott!

Svar: Visst är det! :D
talandeord.blogg.se

4 Fru Boholms Hörna:

skriven

Vi har funderat på att prova detta här hemma. Har hört mycket gott om just chiafrön :)

Kommentera här: