hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Planera tid vs planera fokus

Hej på er!
 
Jag har varit tyst här ett tag.. och det är inte för att jag inte har slut på saker att skriva. Inte heller är det för att jag inte haft tid, fast jag har haft en lång och jobbig tentaperiod precis.
Snarare är det för att jag inte har haft något fokus till att skriva något. Mina tankar har varit upptagna med att tänka annat, jag har valt att fokusera på andra saker. 
 
På sista tiden har jag tänkt på detta med att planera sin tid. 
Jag har alltid varit extremt bra på att planera min tid.
Jag älskar att få mycket gjort på kort tid. Jag gillar att gärna ha hela dagen planerad.
Jag skriver planeringsscheman och listor för det mesta..
 
Jag lever ofta i framtiden, när jag kör en övning på gymmet så tänker jag ofta på nästa övning jag ska göra.. och kikar ofta på nästa maskin/redskap jag behöver inför nästa övning för att se om det är ledigt.
Ibland stressar jag till och med övningen jag gör för stunden bara för att jag ser att redskapen jag behöver till nästa är lediga, så jag ska hinna fram i "tid" innan någon annan tar det. 
Det är ganska jobbigt har jag kommit fram till, det blir som en inre stress.
 
Det tog mig 24 år innan jag på riktigt förstod att det handlar om att jag ska planera mitt fokus
- inte min tid.
 
För det spelar ingen roll att jag steg upp tidigt innan skolan och pluggade, eller hur många böcker jag lånade och som jag travade upp på skrivbordet för att läsa där bredvid datorn. 
Inte eftersom mina tankar ofta var någon annan stans, ofta råkade jag klicka över till fliken för Facebook som ändå var öppen. Ofta ville jag "belöna" mig genom att läsa lite bloggar där mitt i plugget.. inte sällan blev jag kaffesugen och gjorde kaffe, efteråt kunde jag sätta mig vid Facebook igen av ren vara. Helt plötsigt hade flera timmar gått. Försökte komma ihåg vad jag höll på med, vilken rad jag "nyss" läste i boken.. ofta kände jag mig en aning oinspirerad och okoncenterarad men då kunde det plötsligt plinga till i mobilen och mitt fokus riktades dit snabbt och bort från plugget, igen..
 
 
I vårt dagliga samhälle är det lätt att slösa bort sitt fokus på saker och ting. Det finns mycket att se och läsa på mobilen och datorn. Jag kan komma på mig själv kolla på mobilen under en föreläsning för att sedan komma på mig själv och lyssna vidare på föreläsaren.. men då kan jag helt plötsligt ha svårt att hänga med för jag missat vad som sagts. 
Jag läste någon artikel här om dagen att föräldrar som sitter med mobilen missar mer och mer av sina barns uppväxt. Visst spenderar man sin tid men fokuset finns inte med där och då. 
 
Fokus är det viktigaste och dyrbaraste som finns. Det gör dig klar i huvudet och närvarande. 
 
 
Jag har försökt utmana mig själv några veckor att komma ifrån detta. Att tillåta mig att klicka ner Facebook när jag pluggar. Att köra en övning på gymmet och vara helt fokuserad på den, det är OKEJ om någon annan tar maskinen jag ska använda sen, jag kan helt enkelt köra något annat isåfall. 
 
Från och med nu planerar jag inte min tid. Jag planerar mitt fokus. 
hittarecept.se

Kommentera här: