hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Kokosfrallor och jordgubbspaj

Hej på er!
Imorgon är det ju midsommar! 
Hur ska ni fira er midsommar?

Själv har jag som tradition att fira med mina vänner i Falsehult (ett litet ställe i Blekinge) där mina två kompisars släktingar har byggt en liten "stugby" med bastu, tunna och en fin sjö precis runt knuten. Den är dessutom belägen precis vid ett vackert ställe skogen. 
Vi brukar dansa runt midsommarstången, gå tipsrunda, leka lekar, grilla, bada i tunnan, sjön och bastun. 
Det är hur mysigt som helst och jag ser verkligen fram emot det! 

Midsommarmaten är dock lite knepigare att fixa detta året efter jag har fått diagnosen IBS, men dock långt ifrån omöjligt! Jag har letat på nätet för lite inspiration och kom fram till att jag ville prova kokosfrallor som frukost och som korvbröd, samt jordgubbspaj som efterätt! Till grillningen blir det teriyaki-lax (Santa Marias teriyaki är godkänd enligt FODMAP) tillsammans med fransk potatissallad och laktosfri cream fraich med dill och citon, mums!!

Jag bjuder på receptet på kokosfrallorna och jordgubbspajen nedan:

Kokosfrallor:

Ingredienser:

  • 12 ägg
  • 1/2 dl kokosolja
  • 2 dl kokosmjöl
  • 1/2 dl pofiber
  • 2 msk fiberhusk
  • 2 tsk bakpulver
  • En nypa salt

Sätt ugnen på 200 grader. Smält kokosolja och elvispa ihop med äggen. Blanda ihop de torra ingredienserna för sig och vispa sedan ihop med äggsmeten. Låt svälla några minuter. Fukta händerna och forma sedan bollar av smeten och lägg på en plåt. Jag fick ihop 18 små frallor. Strössla över chiafrö, pumpakärnor och sesamfrön och grädda bröden i 15-20 minuter. 
Receptet har jag fått härifrån.



Recept jordgubbspaj:

Pajskal
1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl kokosmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
0,5 dl sötmandel
1 msk fiberhusk
70 gram kokosfett
1 ägg
Lite salt
1 krm vaniljpulver


Mixa de torra ingredienserna i en matberedare. Tillsätt rumstempererat kokosfett och ägget. Mixa tills det blir en bra deg. Tryck ut i en pajform. (eller lägg i frysen en stund och kavla ut mellan 2 bakplåtspapper) Nagga med gaffel och förgrädda i ca 10 minuter på 175° C.

Fyllning
Jordgubbar
1,5 dl kokosflingor
1 ägg
2o gram smält smör eller kokosfett
1 krm vaniljpulver
Hackade nötter

Skiva eller dela jordgubbarna. Blanda kokos, ägg, smält kokosfett/smör och vaniljpulver. Lägg på jordgubbarna på det förgräddade pajskalet. Smula över kokosröran och strö sist över de hackade nötterna. 175°C i ca 10 minuter, eller tills kokosen har fått färg.

Jag tänkte äta pajen tillsammans med Oatlys vaniljsås. 



Trevlig midsommar på er!
hittarecept.se

Kommentarer:

1 kicki :

skriven

Inget socker heller i pajen. Perfekt

Kommentera här: