hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Pizza med köttfärstopping

God dag!
Hoppas ni har haft en bra dag än så länge?

Själv har min varit sådär, jag somnade inte förrän sent efter nattjobbet, inte förrän 11 imorse och vaknade vid 16-tiden, och då hade jag sovit väldigt ytligt och kände mig knappast utvilad. Men nu är det bara tre nätter kvar och sedan har jag semester i tre veckor - så det är bara att kämpa på!

Jag tänkte bjuda receptet på pizzan som skrev om igår. 
Den blev riktigt god och bottnen blev sådär knaprig och krispig som jag gillar den!

 

Pizza med köttfärstopping
Receptet är till en plåt
 


Botten:
3 ägg
1,5 dl mandelmjöl

0,5 dl kokosmjöl
0,5 dl pofiber
2 tsk fiberhusk

1 dl kokosmjölk/mandelmjölk
0,5 msk kokosolja
1 tsk bakpulver
Salt
Oregano 



 

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser i och bred sedan ut över en plåt med bakplåtspapper. Låt degen svälla på plåten i ca 5 min innan du gräddar den i ugnen i 10 minuter.

Stek under tiden 700 gram nötfärs. Blanda i soja, sambal oelek, senap, salt, peppar, chili och oregano.
(Om du har IBS ska du vara uppmärksam på om din mage klarar detta starka eller inte, vissa kan reagera om det är för starkt. Om du misstänker att din mage inte skulle gilla detta något vidare, ta då bort sambal oelek och chilin.) 
Bred över över krossade tomater över bottnen så det precis täcker bottnen.
Häll sedan över köttfärsen.
Toppa pizzan med paprika, tomater och oliver. 


Blanda till sist 1 ägg med 1/2 dl kokosmjölk/mandelmjölk, salt, peppar och oregano och häll över pizzan.


Höj ugnen till 225 grader och grädda i 10-15 min till.
Toppa gärna med färsk basilika innan servering!

 
Jag blir verkligen glad när ni lämnar kommentarer! Besökarantalet har ökat markant den senaste tiden vilket är jätteroligt! Kommentera gärna om ni är här inne och kikar - det uppskattas verkligen!
hittarecept.se

Kommentarer:

1 Majsan:

skriven

Ska testas, letar fortfarande efter den perfekta pizzabotten.

Svar: Återkom gärna och berätta vad du tyckte om den! :)
talandeord.blogg.se

2 Iza:

skriven

Denna ska testas!! :)

Svar: Kul! berätta gärna vad du tycker om det sedan! :)
talandeord.blogg.se

3 Leenu:

skriven

Jag brukar baka pizzorna själv av naturligt glutenfria ingredienser. Men denna botten med mandelmjöl och kokos verkar intressant :-)

Svar: Det är alltid kul att prova nytt, hoppas du tycker om det! :)
talandeord.blogg.se

Kommentera här: