hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Näringstäta smoothies

Några av er kanske läser rubriken och undrar vad "näringstät" står för?

Jo, alla våra livsmedel vi äter består nämligen av näring, vissa med mindre och vissa med mer. Näring är väldigt viktigt för oss och är ett samlingsnamn för vitaminer, mineraler, antioxidanter, kolhydrater, protiener och fetter. Näring är livsviktigt för att vi ska kunna fungera och hålla oss friska och starka. 

Näringstäta livsmedel står för livsmedel som innehåller en stor mängd näring. Sedan finns det livsmedel som hamnar under kategorin "energitäta" livsmedel. Detta menas med att livsmedlet innehåller en stor mängd energi - och energi är att annat ord för kalorier. Ofta (men inte alltid) så är näringstäta livsmedel energifattiga och enerigtäta livsmedel näringsfattiga. Exempel på detta är halvfabrikat så som färdigrätter, Mc Donalds, godis, kakor och vitt bröd. Dessa livsmedel innehåller mycket energi men lite näring. 
Exempel på näringstäta livsmedel är blåbär, hallon, spenat, romansallad, ägg, örter och kryddor. 

Undantaget (som både är näringtäta och energitäta) är bland annat nötter, oljor, frön, kokos och fet fisk. 

För att jag ska få i mig mer näring varje dag har jag börjat dricka minst en näringsrik smoothie om dagen (oftast dricker jag två!)

Visst kanske se inte ser så goda ut på bild (eller i verkligheten för den delen heller) - men de smakar faktiskt förvånadsvärt gott. Och det känns verkligen bra i hela systemet när jag dricker dem! På träningen igår hade jag otroligt mycket energi, kanske beror det på den extra näring jag ser till att få i mig?




Apelsinsmoothie:

En apelsin
Ett blad av en grönkål
1 dl spenat
5 cm selleri
2 dl vatten
2 tsk chiafrön

Mixa allt och njut! 

 
Blåbärssmoothie:

 

1,5 dl näve spenat
Ett blad grönkål
1 dl blåbär
1 tsk gurkmeja
1 dl kokosmjölk
Ca 2 dl vatten

Mixa allt och njut! 

hittarecept.se

Kommentarer:

1 Emilie:

skriven

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Kommentera här: