hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Mejeri (och glutenfria) såser

När jag hade bestämt mig att sluta äta mejerier så var jag mest orolig över hur jag skulle göra såser. 
Jag har alltid älskar såser till maten, de har liksom varit pricken över i:et så att säga. Innan gjorde jag ofta tzatsiki, åt gräddfil till tacosen, gjorde fisksås på cream fraiche och så vidare. Jag stod handfallen efter jag tog beslutet att ta bort mejerier - för vad skulle jag nu använda för basprodukter i mina såser?
 
Jag sökte runt på nätet en del och fann att visst fanns det ju alternativ till mina favoritsåser, men som till skilland från dem, i efterhand inte lämnade en smärta och kramp i magen. Jag ändrade lite på dem efter vad jag tycker om samt anpassade dem så de blev FODMAP-vänliga. 


Vitlöksolja:

Skala och grovhacka 2-3 vitlöksklyftor.
Lägg i en liten flaska och häll i oliv- eller rapsolja.

Oljan kan sedan användas som smaksättning i stället för vitlök i matlagning. Låt vitlöken ligga kvar i flaskan och fyll på med ny olja efter varje användning.

 

Het Salsa
Recept för 4 personer

Ingredienser:
500 gram krossade tomater
5 st finhackade feferoni
Valfri mängd vitlöksolja (se recept under ”såser och tillbehörs-recept”
1 tsk chilipulver
1 tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
1 krm cayennepeppar
Efter tycke & smak havssalt
Efter tycke & smak peppar



Instruktioner:
Rör/blanda bara ihop alla ingredienser
Häll upp och förvara den sedan i en stor glasburk
Servera din tacos tillsammans med salsan!


Aubergineröra
Detta behöver du till en stor burk med härlig röra:
Ingredienser:
3 st stora auberginer
Valfri mängd vitlöksolja 
1 st citron
1 tsk cayennepeppar
Efter tycke smak - havssalt
Efter tycke smak - grovmalen svartpeppar
2 msk olivolja
Använd även olivolja för att smörja plåten


Instruktioner:
Sätt ugnen på 225 grader
Skal auberginerna
Dela dem i mindre bitar och lägg på en plåt med lite olivolja
Rosta auberginen i ugnen ca 30 minuter tills de känns mjuka och fått lite färg
Lägg den rostade auberginen i en bunke
Häll över vitlöksoljan över auberginen
Tvätta citronen noga och riv av skalet och tillsätt detta
Dela citronen och pressa ner citronsaften
Tillsätt cayennepeppar och någon nypa havssalt och lite peppar
Häll över olivoljan

Mixa med mixerstaven till härlig röra, den ska vara ganska tjock, om du önskar den tunnare tillsätt lite mer olivolja
Låt röran svalna och häll upp den på burk
Låt röran ”vila” i kylskåpet över natten så den hinner bli helt kall och smakerna kommit till rätta.

Hemmagjord majonäs:

  • 2 äggulor
  • 4 dl matolja
  • 1 msk fransk senap
  •   salt och peppar
Instruktioner:
  1. Alla ingredienser skall ha samma temperatur för att undvika att det skär sig.
  2. Blanda äggulor, salt, peppar och senap i en skål.
  3. Tillsätt oljan försiktigt, i början bara droppvis, under flitig vispning.
  4. Smaka av med salt och peppar. Om den blir för tjock kan man späda med några droppar vatten
  5. Det går även bra att köra alltsammans i en mixer.

 

Hemmagjord aioli:
  • 2 äggulor
  • 4 dl matolja
  • 1 msk fransk senap
  • salt och peppar
  • Valfri mängd vitlöksolja efter smak och tycke
Instruktioner:
  1. Alla ingredienser skall ha samma temperatur för att undvika att det skär sig.
  2. Blanda äggulor, salt, peppar och senap i en skål.
  3. Tillsätt oljan försiktigt, i början bara droppvis, under flitig vispning.
  4. Smaka av med salt och peppar. Om den blir för tjock kan man späda med några droppar vatten
  5. Det går även bra att köra alltsammans i en mixer.
hittarecept.se

Kommentarer:

1 Charlotta :

skriven

Testade auberginröran nu ikväll dock med 1/2 citron och den smakade ljuvligt! Tack för bra mattips! :)

Svar: Hej Charlotta!Vad kul att du gillar den, den är verkligen en favorit hos mig! :)
talandeord.blogg.se

Kommentera här: