hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Ägg - ett grymt livsmedel!

Hej fina ni!

Som jag skrivit tidigare här i bloggen så jobbar jag natt nu under sommaren.
Efter jobbet, på morgonen så äter jag alltid frukost innan jag går och lägger mig. 

Varje morgon äter nästan alltid kokta ägg.
I morse lyxade jag till det med lite färska blåbär till! 

Jag älskar verkligen ägg! Det går enkelt och fort att koka några ägg dagen innan vilket gör att frukosten är "färdig" där på morgonen - jag slipper alltså stå och laga någon frukost direkt efter jobbet utan kan äta mina ägg och sedan hoppa i säng direkt!

Jag brukar ofta ha ägg med det som mellanmål också. Det är gott, mättande och enkelt!



Men vad är ägg bra för egentligen?
Ägg är ett proteinrikt livsmedel som också ger oss ett ordentligt vitamintillskott.
Dessutom är ägget rikt på mineraler som järn och selen.
Det är faktiskt så, att du i stort sett får du i dig merparten av de näringsämnen du behöver för dagen, inklusive viktiga fettsyror, om du äter både gula och vita.
Det enda som saknas egentligen saknas i ägget är kolhydrater och vitamin C!

Tar äggets grymma egenskaper slut där?
Nej, äggula är också rikt på kolin, som är ett ämne som bland annat är känt för att höja vår prestationsförmåga, förbättra vårt minne samt motverka cancer. En enda äggula ger faktiskt dig 25 procent av dagsbehovet av kolin!


Dessutom så är gulan även naturligt rik på d-vitamin, ett vitamin som reglerar kalkbalansen i skelettet, motverkar depression och enligt vissa studier också cancer.  

hittarecept.se

Kommentarer:

1 Sanya:

skriven

Har också IBS vilket är hemskt :( Börjar dock äntligen lära mig leva med det vilket känns skönt!

Svar: Skönt att du börjar komma över tröskeln! Det tog mig ganska så långt tid att acceptera att jag hade IBS, men så fort jag gjorde det så började jag se möjligheter istället för hinder. För när det kommer till kritan så är det faktiskt värt det att stå och göra några extra matlådor och ta med när man märker hur bra man kan må av att äta det man tål! :)
talandeord.blogg.se

Kommentera här: