hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Bacon- och broccolipaj

Hej på er där ute i vintermörket!
Mina dagar går fort nu med långa dagar på sjukhuset i Helsingborg och pendlingen det för med sig. Därav går energin till bloggandet på en sparlåga just nu. Jag skriver när jag finner inspiration och tid helt enkelt. 

Förra helgen var jag och hälsade på min syster i Malmö, och vi lagade en supergod bacon- och broccolipaj som jag gärna vill dela med mig receptet av! 
Pajen innehåller som sagt broccoli som vissa med IBS har svårt att smälta, så om du vet om sedan tidigare att du har svårt för broccoli så kan du tillexempel ersätta den med mer tomat istället. 
 



Recept:
6 portioner

PAJDEG
6 dl mandelmjöl
1 dl skalade sesamfrön
2 tsk salt
80 gram kokosolja
2 st ägg

FYLLNING
Valfri mängd boccoli 
2 paket bacon
3 stycken kvisttomater

ÄGGSTANNING

6 st ägg
4 dl kokosmjölk
Salt och peppar efter smak och tycke
 

Pajdeg

  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Mixa mandelmjöl och skalade sesamfrön i en matberedare eller en stavmixer
  • Tillsätt salt, kokosolja och äggen och mixa igen till en deg
  • Tryck ut degen i en pajform och nagga med en gaffel
  • Förgrädda pajskalet i ca 15 minuter tills det fått lite färg

 
Fyllning och äggstanning

  • Dela broccolin i mindre buketter och förkoka i 3-4 minuter
  • Klipp baconen i mindre bitar och fördela över pajskalet
  • Lägg i broccolibuketterna
  • Dela tomaterna och lägg över baconen
  • Vispa ihop ägg och kokosmjölk till äggstanningen i en bunke
  • Smaka av med salt och pepparmix
  • Häll äggstanningen över pajen
  • Grädda pajen i ugnen i ca 40 minuter tills äggstanningen stelnat.

 
Smaklig spis!
hittarecept.se

Kommentarer:

1 Maria Gustafsson :

skriven

Verkar supergott och bra!!!

Svar: Den var supergod! Det var länge sedan jag åt en paj där degen verkligen smakade pajdeg!
talandeord.blogg.se

Kommentera här: