hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Ord som väcker tankar

Något jag alltid gillat är citat, metaforer och dikter.
Sådant som sätter ord på det man tänker, eller som får en att inse hur saker och ting hänger ihop.  

Tankeställare. Jag gillar det. Lär mig så mycket utav det. 

Jag har en bok jag brukar skriva ned sådant i, det kan komma från en låttext, från en bok eller bara ett citat jag läst någonstans. 

 Idag fastnade jag för citatet: "The secret of change is to focus all of your energy, not on fighting the old, but on building the new"

Jag tycker att det passar så bra med en mening från The Hives låt "Try it again" som går "They say the definition of madness is doing the same thing and expecting a different result...".

Detta ledde in mig lite på tankarna om vad vi faktiskt lägger vår energi på om dagarna.
Låt oss säga att vi har 100 % med energi som vi har tillgodo varje dag. Hur mycket av de 100 % lägger du på sådant som gör dig glad?
Hur mycket av de 100 % lägger du på sådant som gör dig ledsen/som du mår dåligt av? 
Hur mycket av denna energi lägger du på att tänka tillbaka på sådant som har hänt i dåtiden och som du inte kan ändra på? 


Kan du istället lägga denna energi på att tänka framåt och lära dig av dina misstag för att göra på ett annat sätt nästa gång?

 

Vad vi lägger vår energi på tror jag är väldigt viktigt, jag tror det har en stor påverkan på om det gör dig till en typ av människa som klagar på att kön på Ica är för lång eller om du blir den typ av människa som istället ser kön på Ica som en möjlighet att småprata lite med herrn framför dig. 

Jag tror att det gör dig till den typ av människa som man går förbi på trottoaren och som ser in i mina ögon och ler och lämnar mig som förbipassagerare med en varm och härlig känsla i magen - istället för personen som undviker min blick när vi möts där på vägen. 

 

Jag har alltid sett upp till sådana personer som sprider glädje, som bara verkar så lycklig och är snälla mot alla människor. De som är så positiva och det smittar liksom av sig på sin omgivning.

Ett exempel på detta är när jag åkte tåg för några månader sedan, jag hörde det knastra i högtalarna och tog därför av mina hörlurar för att göra mig uppmärksam på vad konduktören sa. Det första jag hörde var en glad, ganska mörk röst sa "Hallå, hallå, hallå!! Hoppas allt är bra med er denna ljuvliga dag!" sedan drog han den vanliga informationen för att sedan avsluta med "Hoppas ni får en suuuuuuberduuuuberbra dag!!!" allt med en härlig och glad ton. Jag kollade på killen som satt mittemot mig, vi fick ögonkontakt och båda började skratta. Det var ju inte precis detta man är beredd på att höra i en högtalare på tåget. Jag såg mig omkring och insåg ganska så snabbt att alla i hela kupén tyckte att det var jättekul och människor som inte kände varandra började prata med varandra och diskutera vilken härlig konduktör det var. 


Han är verkligen ett sådant exempel på en glädjespridare. En sådan som lämnar en med en varm känsla i magen och ett leende på läpparna! Jag kan med stor säkerhet gissa att han lägger merparten av sin energi varje dag på positiva saker, på saker som gör honom glad och genom detta så smittar han också av sig det på sin omgivning. 

hittarecept.se

Kommentera här: