hittarecept.se
Follow on Bloglovin

FODMAP-recept: Lax och rotfrukter i ugn med dillsås

Hej!

För några veckor sedan fick jag diagnosen IBS som är en förkortning för "irritable bowel syndrome" vilket betyder typ "känslig tarm" på svenska. Fast jag nyligen fick diagnosen så kan jag tippa på att jag har haft sjukdomen sedan jag var runt 14 år. Jag tänkte faktiskt inte skriva mer om IBS mer nu utan ägna ett annat inlägg åt det sedan. 
Men det har kommit en "metod" som heter FODMAP som går ut på att utesluta ganska så många livmedel ur sin kost som irriterar tarmen och som ska ha hjälpt många. Jag har följt metoden nu under cirka två veckors tid och idag tänkte jag bjuda på ett recept som är FODMAP-vänligt. 

Det det är tadaaaa.... Lax och rotfrukter i ugn med dillsås!
Visst låter det gott?
..det var det också!

Ingredienser för 3 port:
8 st Rädisor
4 st Potatisae
1/2 Palsternacka
3 st Morötter

3 st laxfiléer

Skala och hacka och krydda med salt, pappar och rosmarin. Kör in i ugnen på 225 grader i 15-20 min, rör om då och då.

Efter detta sätter du in laxen och kryddar den med samma kryddor plus citronkrydda.
Låt kalaset stå inne i ungen i yttligare 15-20 minuter.

Sås: (valfri mängd, prova dig fram!)
Turkisk yoghurt (laktosfri)
Senap
Citronpeppar
Svarpeppar
Vinäger
Dill

Servera med en härlig sallad!

 
hittarecept.se

Kommentera här: