hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Chiapudding med vanilj och hallon

God morgon!
 
Idag startade jag morgonen med något som jag har läst om mycket på olika bloggar och hört om, men aldrig tagit sak i att prova själv förrän idag - chiapuddning! Det var väldigt gott och mättande.

Dock suger chafröna till sig olika mängd vätska beroende på vilka märke på dem som du använder. Jag använde Risentas chafrön och upplevde att dem sög åt sig lite sämre med vätska och kommer därför använda mer chiafrön i receptet nästa gång. 
 
Visste ni att chiafröna innehåller: 8 ggr mer Omega-3 än lax, 15 ggr mer magnesium än broccoli, 5 ggr mer kalcium än mjölk, 3 ggr mer järn än spenat, 3 ggr mer antioxidanter än blåbär? De är dessutom helt råa och naturligt glutenfria!
 
 

Recept 1 port:
- 2- 2,5 msk
 chiafrön (beroende på vilket märke på chaifröna du använder)
- Lite mer än 1 dl laktosfri mjölk, alternativt mandelmjölk, rismjölk, kokosmjölk etc.
- 0,5 krm äkta ekologiskt vaniljpulver, kan uteslutas 
- 1/2 krm salt
- Nötsmör & bär till topping

Gör så här: Blanda alla ingredienser i en burk. Rör runt väl så att chiafröna blir helt täckt av vätska. Ställ i kylskåpet med lock på över natten. Servera med valfri topping, jag hade hallon och kokos. Söta efter behag vid behov.

Fri från: Den här rätten är fri från socker, gluten och ägg. 

 
Ps. om det är någon läsare som äter enligt FODMAP så har jag inte hittat om chiafrön är FODMAP-vänligt eller inte men det funkade iallafall bra för min mage så ni får isåfall testa er fram! 
hittarecept.se

Kommentera här: