hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Att umgås med sig själv

Jag är ingen person som har svårt att vara ensam, snarare tvärtom - jag gillar att umgås med mig själv! 
Nu låter det kanske som om jag inte gillar att vara social alls, men så är inte fallet heller. Jag gillar att ha folk runt omkring mig och att umgås med människor. Men jag behöver också stunder för mig själv när jag liksom "laddar mina batterier och hämtar energi".
 
 
Denna eftermiddag och kväll har varit precis en sådan "umgås med mig själv-dag". Jag tog en lång och härlig kvällspromenad. Måste ju passa på att göra det när jag väl är i Olofström! Jag brukar ta kvällspromenader i Lund också, men det är inte alls samma sak där. Naturen i Olofström är så mycket vackrare. Jag har varit på flera ställen i Svergie och i andra länder men jag måste säga att naturen i Olofström slår det mesta med sina vackra skogar och sjöar. 
 
Jag tog min favoritrunda runt Orsjön. Där har jag gått så oändligt många gånger förr.
Jag lekte i skogen som barn, gick där med raska steg till "The Ark:s" musik i lurarna som tonåring, tog mina morgonpromenader där innan mina skoldagar på gymnasiet och alla mina promenader jag tagit där med hundarna.
Jag har gått där i alla dess väder - i sommarkvällar, i ösregn och halkat runt där under kalla vinterdagar.
 
Jag har hunnit tänka många tankar under alla dessa promenader.
Jag har filosoferat över gamla mosstäckta stentrappan jag som ligger längs vägen, som tidigare tillhört ett hus som sedan länge varit rivet. Undrat vilka som levt i det huset. Säkert en mor, far och många barn. Säkert hade modern varit hemmafru och tagit hand om alla barnen och hushållet medan fadern arbetade, kanske jobbade han i orten Jämshög som ligger nära. Tänk så olika deras liv såg ut från mitt.. Hur tiden förändras och allt med det. Nu finns vara ruiner kvar av vad som en gång varit deras hem. Det är lite fascinerande och skrämmande på samma gång..
 
 
På alla mina kvällspromenader så brukade jag ofta tänka på det jag varit med om under dagarna. Jag tycker om att reflektera över saker och ting, vad har jag gjort bra.. Vad har jag gjort dåligt och hur kunde jag gjort det annorlunda? Har jag lärt mig något och varför? Jag ser livet lite som ett slags sätt att skaffa sig erfarenheter och att man får lärdom av dem.
 
Morgonpromenarna har jag inte tänkt så mycket alls på faktiskt, utan mest lyssnar på musiken och bara "varit".
 
 
Vissa promenader har jag stannat till vid Orsjön för att sätt mig på bryggan och bara njuta av utsikten. Varje gång blir jag lika förvånad över hur vackert det är. Ibland sitter jag bara och kollar ut, ibland tar jag med block och penna och skriver en dikt eller två. Att höra vattnet skumpa mot bryggan och fåglarna kvittrar gör att hela kroppen slappnar av och varje gång frågar jag mig själv varför jag inte unnar mig sådana här stunder oftare.
 
Det har verkligen varit ett perfekt avslut på en helt underbar helg. Och jag känner mig laddad med energi, vilket kan behövas nu de sista veckorna med plugg och karneval innan sommaren :)
hittarecept.se

Kommentera här: