hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Vänskap

Något jag värdesätter så otroligt mycket i mitt liv är mina vänner. 
 
Ni förgyller verkligen mitt liv. Mer än så. Jag kan inte ens yttra det i ord.. 
 
Något vi läser mycket inom arbetsterapi är hur den sociala miljön påverkar oss och vårt välbefinnande. 
Det är verkligen så, utan mina vänner hade jag varit halv. 
 
Tidigare har jag varit väldigt dålig på att berätta för mina vänner hur mycket de betyder för mig.
Jag tog liksom dem för givet. 
Men det ska man aldrig göra. 

Har du någonsin tänkt på hur glad du blir när någon ger dig en komplimang? När någon visar dig tacksamhet? Eller bara när du får en spontan kram och en blick som säger "jag ser dig, jag finns här!"
Ibland kan gester säga så mycket mer än ord. 
 
Så jag försöker bli bättre på detta, att inte vara känna uppskattning - utan även att VISA den. 
 
En äkta vän är inte bara med dig i de tider av glädje utan även när livet är lite jobbigare. Alla har går vi igenom olika jobbiga perioder i livet, det är mänskligt.
 
Dikten nedan skrev jag till en kär vän för något år sedan efter att hon stöttat mig när jag gick igenom en sådan jobbig period. 
 
Det klart att jag ska fortsätta framåt. 

Att jag ska se positivt och inte älta.
Jag måste smälta det jag varit med om och se fram emot det som komma skall.

Det klart att jag inte ska ta något för givet och vara tacksam för det jag har.
Men ibland måste jag ha mina stunder av sorg och förtvivlan.
För det är då jag kan uppskatta de fina sakerna i livet, det är då jag ser dem i deras klaraste sken.

Det hjälper mig rätt på vägen varje gång.

Jag måste känna sorg för att känna lycka.
Så var inte rädd min vän, när jag sorgsen är.
Efter tårar kommer skratt.
Det är som ett kretslopp skapat av livet själv.

Du finns där för mig i alla väder, så som jag finns där för dig på samma sätt.
De brukar se på oss som om vi vore ett. Och kanske har de rätt?

Att dela lycka gör oss lyckligare och att dela sorg gör att vi lär oss mer av livets läxor.
Vi är starkare tillsammans min sköna.
Glöm aldrig att känslor ändras och att tiden kan ge andra sken.
Livet är ett kretslopp och det är viktigt att uppskatta alla dess faser för utom dem hade inte du varit du och jag inte varit jag. 

<3 

hittarecept.se

Kommentera här: