hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Att våga prova nya saker

Jag är en väldigt rastlös människa. Det kan vara svårt för mig att sitta still under en hel förmiddag när vi exempelvis har föreläsningar (speciellt om det är något ämne jag inte är så intresserad av). 

Detta i kombination med att jag tänker väldigt mycket gör att jag har få tillfällen i min vardag där jag faktiskt stressar ner och tar det lugnt. Jag kan sitta och kolla på en serie men istället för att verkligen titta på serien svävar jag ofta iväg i tankarna och tänker exempelvis på över hur min kväll kommer se ut, hur jag ska lägga upp träningen, om jag behöver handla osv osv. 

Ibland känner jag att det hade varit skönt att få tyst på dessa tankar över en stund. 

Att bara vara.  

Därför blev jag glad när jag såg när såg att Gerdahallen hade meditation under två timmar idag. 

Att sitta still, i två timmar, tyst och att försöka att inte tänka under tiden. En stor utmaning för mig - men ack så välbehövlig. 

Jag har varit på vägledd meditation tidigare men denna skiljde sig väldigt mycket från mina tidigare erfarenheter av meditation.

Detta slog min direkt när jag gick in i salen och där möttes jag av fem kvinnor som i alla låg och satt i olika ställningar som jag inte trodde var fysiskt möjliga. Jag funderade på om jag skulle vända i dörren och gå till gymmet där mina trygga hantlar befann sig istället. 

Men nej, när jag kommit så här långt ska jag bannemig genomföra det också... 

Så jag gick in, tog en matta och en kudde, satte mig ner och inväntade till att kursen skulle börja. 

Ledaren började med att berätta lite allmänt om meditation och varför det var bra. Hon berättade hur viktigt det är för oss människor att hitta tillfällen i vardagen där vi bar tar det lugnt och att just meditation är ett väldigt bra sätt att göra detta på. Sedan gick hon igenom hur meditationen skulle gå till, vi skulle sitta och ligga i olika ställningar under en viss tid och andas på ett visst sätt. Man skulle säga ett mantra vid inandningen och ett vid utandningen för att försöka koppla bort tankarna och sedan försöka släppa mantrat och försöka att inte tänka i bara tystnad. 

Hon berättade också att själva meditationen sker i mellanrummet mellan en tanke och en annan tanke. 

Då funderade jag på om jag någonsin mediterat.. 

Hur gick det då? 

Först gick det riktig bra, mantrat hjälpte mig att få bort tankarna till en början. 

Tills jag började tänka: "vad betyder detta mantrat, vad är det jag säger just nu? Jag måste googla det när jag kommer hem". "Oh, just det får inte tänka.. Sooo- Hammm. Sooo- Hammm.." "Undra om jag har bananer hemma. Fan, nu somnade min fot.. Oh, just det får inte tänka.. Sooo- Hammm. Sooo- Hammm.." 

Ungefär så fortskred hela meditationen sedan, haha. 

Men samtidigt kan jag inte begära att jag ska bli meditationsproffs på en gång. De få och små stunderna jag faktiskt lyckas att "inte tänka" var riktigt sköna och jag tänkte börja med att lägga ca 10 minuter om dagen meditera och successivt öka det och se hur och vilken effekt jag får utav detta. Spännande. 

I övrigt tänkte jag faktiskt bli bättre på att prova nya saker. 

För vad vet man egentligen om en sak man inte provat?

Fram till man provat det är det bara en förutfattad mening du har. Kanske har någon berättat för dig att stavgång är skittråkigt efter detta har denna inställningen smittats över på dig - "nej, stavgång är inget för mig, jag har hört att det är skittråkigt!". 

BAM - förutfattad mening! Bara för att du har hört att någon annan tycker att det är skittråkigt betyder det inte att DU kommer tycka det! 

Innan jag började gymma kunde jag inte ens tänka mig att jag skulle bli en "gymtjej". Hantlarna skrämde mig (vad ska jag göra med dem, tänk om jag gör fel..?) och skulle jag inte se ut som en bodybuilder så fort jag rörde dem.. ? Idag spenderar jag flera dagar i veckan på gymmet och kan inte tänka mig ett liv utan det, och jag vet att det krävs väldigt mycket träning och tillsyn av kost för att ens kunna börja se ut som en bodybuilder. 
Något jag inte alls trodde var min grej är nu en del av min livvstil och en hobby som jag älskar. 

2014 är året då jag ska försöka prova på så mycket jag bara hinner av det jag alltid velat prova.. och kanske även något jag aldrig velat prova, för fram tills jag provat det är det som sagt bara en förutfattad mening.

Vem vet.. kanske börjar jag år 2015 som golfproffs? ;)

 
hittarecept.se

Kommentera här: