hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Att "assa" och "dissa"

Nu tänker ni kanske "dissa" som i att "dissa någon".
Men det är faktiskt inte det jag menar, haha. 
 
När jag läste till Hälsocoach så var den största kursen i programmet "kommunikologi". Det tog ett tag innan vi i klassen lärde oss uttala namnet korret, haha. Samma sak var det faktiskt med innebörden. Vad är egentligen "kommunikologi"? 
Det finns två innebörder för det:
 
"1. Studier av struktur och dynamik i kommunikation och förändring när all upplevelse och allt beteende är valt, definierat, beskrivet och förstått som kommunikation.

2. Läran om det som är gemensamt i förändrings- och utvecklingsprocesser."

Jag kan inte tala för min fb klass, men dessa definitioner gjorde inte mig mycket klokare. 

Men efter ett tag, och längre in i kursen vi kom.. desto mer förstod jag vilket häftigt ämne det är. 
Det går egentligen ut att ge oss kunskap om hur olika "nycklar" vi kan använda i vår kommunikation för att förändra ett beteende vi exempelvis inte är nöjda med att vi har. 

En "nyckel" som jag har tagit till mig, både när jag coachat människor men även som jag använder själv dagligen är just att "assa" och "dissa".

Detta handlar om känslor.
Att vara i en känsla (vara assad) samt att få distans på sina känslor (att vara dissad). 

Vi tar ett exempel.
Det är morgon. Du har bråttom och är sen. Du tappar telefonen på golvet i samband med att du tar på dig jackan. Det blir en spricka i skärmen. Du skriker "fan" och ett antal andra ord i en liknande bemärkelse. Du kollar klockan, bussen går om tre minuter. Telefonen ringer, det är en familjemedlem som ringer och vill fråga en sak, Du skriker att du inte har tid med detta nu, du är faktiskt sen och din morgon har startat väldigt dåligt. Du lägger på och springer till bussen, du möter inte ens grannens blick på vägen. Du hinner precis på den överfulla bussen och svär tyst för dig själv över allt folk som "är i vägen". Inte allt för sällan kan en sådan dag fortsätta i samma mönster. Arbetsuppgifterna känns extra betungande, du stör dig på att det är en sådn lång kö till kaffemaskinen etc. 

HÄR är du assad i dina känslor. Du är i känslorna och det är det enda du känner. Du låter dem styra över ditt handlande. Du känner irritarion och ilska vilket skapar ännu mer irritation och ilska.
Det blir en ond cirkel. 

Men om vi spolar tillbaka tiden till morgonen igen, och pausar precis vid när du inser att du tappat telefonen och att skärmen är spräckt. Stanna upp. Ta ett andetag. Du känner säkert irritation över det som nyss hände. Men tänk att detta är en känsla, och du har all rätt att KÄNNA denna känsla. Men det är stor skillnad att KÄNNA en känsla och HANDLA utefter den. I samband med att famijemedlemmen ringer, ta nu detta andetag och tänk efter "är det denna personens fel att jag råkade tappa telefonen? Har personen rätt att bli snäst åt bara för att jag råkat ha en dålig morgon?". När du tänker så så dissar du känslan - du får DISTANS till den och handlar inte utefter den längre. 

Detta tankesätt har hjälpt mig oerhört mycket. Innan handlade jag mycket utfrån assade känslor, och det är vid sådana tillfällen onödiga konflikter ofta uppstår. 

Dessa "nycklar" är som alla andra betendeeprocesser just processer som tar tid att ta till sig och börja leva utefter. Jag själv gör fortfarande misstag genom att handla utefter mina assade känslor ibland men jag lär mig mer och mer att stanna upp och tänka efter "okej, just nu så känner jag såhär, men vad händer egentligen när jag handlar utefter dessa känslorna, hur kommer min dag se ut då? Vill jag att min dag ska se ut sådär? Nej, antagligen inte".
Bara för att dagen började dåligt behöver inte dagen fortsätta så eller att man låter det gå ut över andra. Du har all möjlighet i världen att vända spiralen och påverka ditt handlade genom att använda denna nyckel.

Häftigt va?

hittarecept.se

Kommentera här: