hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Alla nyanser

Det är lördag och tidig kväll. Jag går längs Lunds gator, osminkad och runt mig har jag på mig min svarta, något förstora regnjacka. Jag gillar att armarna är för långa, för då kan jag dra tyget längs fingrarna när jag går. Mina steg är till en början något osäkra, jag kan inte riktigt bestämma mig vart jag ska gå. Efter ett tag bestämmer jag mig för grönområdet bakom Klostergården. Det är fortfarande ljust och solen tittar fram då och då bakom molnen. Sommaren har fortfarande övertaget med sina sista andetag. Jag går förbi ungdomar i gäng vid Mejeriet. Några ser ut som nollor på väg till någon som troligtvis är en förfest. Jag ler och tänker tillbaka till när jag var i samma situation för fyra och ett halvt år sedan. Att vara ny i en helt ny stad. Pirret i magen, alla nya människor, studentfester i korridorer och sittningar på nationer. En helt ny värld där och då. Jag glädjes för att jag varit med om de känslorna, jag saknar inte riktigt det - men uppskattar att ta fram dem från mitt minne då och då.

 

Jag går förbi medelålders personer som cyklar förbi mig, många av dem uppklädda, sminkade och fixade. Jag promenerar förbi människor i olika stadier i livet, men de flesta har något gemensamt - de är på väg till en fest, middag eller någon tillställning denna lördagskväll. Jag känner kontrasterna mellan dem och mig själv som går där och kan klia mig i ögonen utan att mascaran lämnar svarta ränder efter sig. Jag har fått upp farten nu och jag känner hur hjärtat pumpar snabbare och mina lungor drar in mer syre för varje andetag. På något sätt känner jag mig mer levande när kroppen får jobba mer. Jag vill bort från alla människor, in till grönskan och lugnet. Idag är en sådan dag som jag behöver det extra mycket. När jag kommer in i dungen känner jag hur axlarna sjunker ner och hur huvudet känns lättare och tankarna klarare. 

 

 
 

 Jag tänker på hur konstigt det är livet förändras med tiden. Hur vissa personer försvinner och hur nya kommer in. Hur intressen förändras och nya varor och rutiner kan smyga sig in. Hur man kan längta efter något man aldrig tidigare längtat efter och hur vissa saker som tidigare betytt så mycket nu är oväsentliga. Jag tänker att det är fint på något sätt. Att man kan se tillbaka och se kontraster. Hur situationer, kunskap och lärdomar kan förändra en. Att allting inte bara är svart och vitt som Jonna sjutton år kände - utan att det kan vara flera olika nyanser däremellan. Jag tänker på att jag för fyra och ett halvt år sedan hade haft panik över att ha en lördag planlös, medan jag idag njuter till max av att ägna denna lördag till att göra bara det jag vill göra. Jag tänker på hur mer säker jag är i mig själv, hur jag lärt känna mig själv och därigenom förstått mitt eget värde och vet bättre vad jag förtjänar och vill ha. Det känns stabilt och pålitligt.

 
Jag gillar känslan av att framtiden är oviss, oskriven. Jag gillar att sätta upp mål för mig själv för att utvecklas, det känns som en tjänst till mitt framtida jag. Mitt mål detta året har varit att hitta något eget i Lund. Mina steg går genom en hästgård, in till en skog på väg tillbaka till Stadsparken där min alldeles egna lägenhet är belägen i närheten. Jag har äntligen landat på riktigt och jag trivs så otroligt bra. Jag tror att det är bra att prova saker man funderat på länge men inte vågat av en eller annan anledning. Att utmana sig själv. Jag känner att jag ikväll vill göra just detta. När jag låser upp ytterdörren har jag bestämt mig. Jag tar fram min macbook. Slår in adressen och tycker på "boka". 
 

Yoga, nu ska jag ge dig en chans på riktigt.  

 

 
hittarecept.se

Kommentera här: