hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Recept: Tacopaj

Hej kära ni!
Visst är det härligt med lördag? 

Jag slår vad att många av er vill njuta lite mer av maten på helgerna. Håll med om att det är något visst med att stå och laga maten hemma, kanske tillsammans med vänner/familj/partnen på lördagskvällen och äta den tillsammans med tända ljus och ert favoritprogram på tv:n? Det är något jag älskar att göra iallafall. Det är helg för mig!

 
För ett tag sedan så slog det mig att det var länge sedan jag åt en av mina favoriträtter, nämligen tacopaj! Det slog mig att jag inte lagat någon tacopaj som både är FODMAP-vänlig, naturligt glutenfria och mjölkfri tidigare. Går det verkligen att få till en sådan? Jovisst, det gör det absolut! Här är receptet:

Pajdeg
6 dl mandelmjöl
1 dl sesamfrön
2 tsk salt
80 gram kokosolja
2 st ägg

Fyllning
400 gram nötfärs
Hemmagjord tacokrydda (efter tycke & smak) (recept)
1 dl vatten

Äggstanning
3 st ägg
2 dl kokosmjölk
3-4 dl hemmagjord het salsa (recept)

DEKORATION
Tomat och/eller paprika

 

Instruktioner:

  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Börja med pajdegen och mixa mandelmjöl och de skalade sesamfröna med en stavmixer
  • Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa till en deg
  • Tryck ut degen i en pajform och nagga med en gaffel
  • Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter tills det fått lite färg
  • Börja med fyllningen
  • Bryn nötfärsen i lite kokosolja
  • Blanda till en sats med tacokryddan
  • Häll på tacokryddan över nötfärsen och rör om
  • Häll på vattnet och rör om igen så att kryddorna riktigt går in i nötfärsen
  • Låt vattnet koka in i nötfärsen
  • Fyll pajskalet med nötfärsen
  • Vispa samman äggen och kokosmjölken och tillsätt den heta salsan, ta salsa efter tycke och smak
  • Häll äggstanningen över nötfärsen
  • Dekorera med lite tomat eller paprika
  • Grädda pajen mitt i ugnen i ca 25 minuter eller tills äggstanningen stelnat och fått fin färg

 
Serveras med fördel med en god sallad!
Smaklig måltid! 
hittarecept.se

Kommentera här: