hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Tänk, tänk, tänk..

Jag är en tänkare. Jag tänker väldigt mycket. Ibland för mycket. Jag tänker på stora saker, så som på vart vi hamnar efter vi har dött. Eller på om det finns ett öde. Eller på hur en handling jag gör idag kan påverka min morgondag. Jag tänker på vad jag gjorde förr och om jag kunde gjort något annorlunda. Eller på mindre saker så som vad jag ska handla eller om jag ska äta ägg eller gröt till frukost. 

Idag tänker jag extra mycket på hur vi människor tolkar saker annorlunda. Jag har ibland frågat mina vänner om råd i en speciell handling eller en situation och märker att ju fler jag frågar om råd angående samma situation, desto fler olika svar och reaktioner får jag. Vissa kan ge mig ett råd om att ligga lågt medan andra säger att jag ska köra på och chansa, ibland kan jag få reaktioner som jag inte alls är beredd på.. "oj, så har jag inte tänkt.. men det kan ju stämma". När jag är säker på något så handlar jag ganska så säkert därefter, jag är självmedveten och tänker på konsekvenserna.
 
Men om det är på ett område jag har mindre erfarenhet av så vänder jag mig gärna efter råd och synpunkter. Jag har dock märkt att om jag följer någon annans råd till punkt och pricka, och även om orden är sagda till mig med kärlek så blir det ändå alltid fel om min magkänsla säger annorlunda. Det blir fel för mig även om det hade varit rätt att göra i den situationen enligt den som gav rådet. Men det är ju just det som gör oss människor så olika och unika. Under en period när jag kände mig osäker på det mesta eftersom jag befann mig i en situation jag aldrig befunnit mig i innan så tog jag mest råd från andra och handlade utifrån det utan att reflektera så mycket. Men helt plötsligt så vaknade jag upp en dag och insåg att jag inte alls levde det livet jag ville leva, mina val baserades inte på vad jag kände innerst inne och tog det folk sa till mig ordagrant. Men jag lär mig mer och mer att förstå vad jag vill, och ta åt mig av de råd jag känner gynnar mig och släpper de andra som "känns fel i magen". Dock är det inte alltid lätt, man tar åt sig av vad folk säger, vänner och andra i sin omgivning.
 
Man kan inspireras, influeras och hämmas av vad andra säger. Det viktiga är bara att man kämpar för det man själv tror på, för i slutändan så tar du alltid ansvar för dina egna handlngar hur påverkad du än blivit av andra till att du handlar just på det sättet. 


hittarecept.se

Kommentera här: