hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Numera koffeinfri!

Hej!
Det var ett tag sedan. Visst är den meningen ganska uttjatad förresten?! 
Men jag har en bra ursäkt, jag har legat i "koffeinbrist-koma"!
 
Jag har under några veckors tid gjort en "avgiftning" från kaffe. Det var både lättare och svårare än vad jag trodde att sluta med koffein. Lättare för att jag inte alls varit speciellt sugen på kaffe, trodde jag skulle sakna smaken av det och känslan jag fick när jag drack det. Svårare för att biverkningarna av att sluta med det direkt var otroligt mycket jobbigare än vad jag trodde. Jag har spenderat DAGAR med att endast ligga i mitt rum med gardinerna nerfällda då jag upplevde den värsta huvudvärken jag någonsin skådat och min kropp kändes som en zoombies, att bara resa sig upp och gå på toaletten var fruktansvärt jobbigt. Som ni säkert förstod så drack jag MYCKET kaffe innan. 
Men nu, nu är det över.. jag är så glad och STOLT över mig själv att jag lyckades sluta! Om ni hade frågat min för ett år sedan så hade jag sagt att detta hade varit omöjligt! 
 
Varför har jag slutat med kaffe då? Många anledningar, främst drack jag så extremt mycket och jag vet om att det inte är bra att överkonsumera det. Och eftersom jag fick så stora och långvariga biverkningar av det när jag slutade med det visar ju bara ännu mera hur dåligt det var för min kropp! Och även fast jag drack kaffe så kände jag mig trött.. visst kände jag mig pigg direkt efteråt men sedan så infann sig tröttheten igen. Eftersom jag drack så mycket så kostade det ju en hel del, och de pengarna kan jag hellre prioritera på annat. Sedan var det ju en stor utmaning för mig, och jag äääälskar utmaningar! Fortfarande sjukt stolt över att jag klarat det, haha! Jag har till och med börjat tycka om te (koffeinfria), det är kanske nu jag börjar bli vuxen?! ;)
HÄR kan ni läsa ett bra blogginlägg om hur kaffe påverkar kroppen.
 
Jag märker faktiskt stor skillnad från när jag slutat med kaffe. Jag känner mig mycket piggare utan det! Träningen går sjukt mkt bättre, har ökat i styrka på samtliga övningar, kaffe verkar ju uttorkande så jag tror att detta kan vara en faktor.. kroppen behöver ju mycket vatten - speciellt vid träning! Mitt humör är jämnare och min mage bättre. Det känns så himla skönt att slippa vara beroende. Kaffet tog faktiskt upp mycket tid av min vardag och kunde till och med vara en stressfaktor då jag kände att jag behövde det efter varje måltid, innan träning osv. 
 
Ännu ett bevis på att allt går bara man vill och har rätt inställning! :)
 
Här fick jag se hur man malde kaffebönor för hand på Bali!
hittarecept.se

Kommentera här: