hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Lövbiff med baconinlindad sötpotatis

Hej fina ni!
Har ni det bra där ute i julstöket? Har ni fått någon julstämning ännu?

Jag kan faktiskt inte påstå att jag har fått någon vidare julstämning ännu. Jag har faktiskt inte köpt en enda julklapp ännu! Tänkte ägna lördagsförmiddagen för just det samt eftermiddagen/ kvällen till julbak! Planen är att baka gluten- och mejerifria lussekatter, pepparkakor och eventuellt vörtbröd. Recepten kommer såklart upp i bloggen efteråt - så håll utkik!

På tal om recept så lagade jag lövbiff med baconinlindad sötpotatis här om dagen. Till det åt vi bearnaisesås.  Supergott! 


Recept på baconinlindad sötpotatis:

Ingredienser
:
8 st sötpotatis*
16 st bacon
olivolja
salt och peppar efter behag

* Enligt FODMAP så ska man inte inta mer än 70 gr sötpotatis per tillfälle för att undvika en reaktion. Vissa reagerar dock på en mindre mängd än så och vissa klarar en större mängd, prova dig fram vad som funkar bäst för just dig!

Instruktioner:
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala sötpotatisen och dela den sedan i klyftor. 
Linda en baconskiva runt varje klyfta. 
Smörj en långpanna med olivolja
Lägg den baconlindade sötpotatisen på plåten.
Baka mitt i ugnen i ca 45 minuter.
Sötpotatisen ska vara mjuk och baconet något knaprigt. 

Lövbiffen steker du ca 1/2 min på varje sida på hög värme och kryddar med salt och peppar. 
 
Serveras förslagsvis med en god bearnaisesås och sallad. 

OBS: I min sallad hade vi advokado vilket många med IBS reagerar på (jag tål dock det i en reducerad mängd). Så om du vet om att du reagerar på det så bör du undvika det eller äta det med försiktighet. 


 
Sedan måste jag passa på att tacka för alla fina kommentarar som trillar in här, jag blir superglad för all respons jag får, tusen tack fina ni! 
hittarecept.se

Kommentera här: