hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Glutenfria köttbullar

God kväll fina ni!
Jag som lovade er förra helgen att bjuda på en massa julrecept - och så var det helt tyst här. Sorry! Jag var ganska så sjuk då och i princip sängliggande hela helgen, så det blev inget av det! Idag har jag dock gjort gluten- och mjölkfria köttbullar. Bättre sent än aldrig heter det väl?! Som vanligt så improviserade jag fram receptet och jag blev faktiskt riktigt nöjd! Jag ville gärna få lite löksmak på köttbullarna (i FODMAP är ju lök rött). Detta löste jag genom att låta löken dra sig i olja, som jag sedan stekte köttbullarna i! Lök tillhör oligosackarider som inte är fettlösliga så därför, vilket betyder att det vi Ibs-are inte tål inte följer med i oljan. Så om man sedan tar bort lökbitarna så är det fritt fram att äta!


Recept:

500 gr färs, blandfärs eller oxfärs
1 kall kokt potatis, som rives
2 st ägg
1 riven morot
1 msk tomatpuré
Färk hackad rosmarin
1 tsk gurmerja
1 tsk rosépeppar
1 tsk paprikapulver
salt och peppar

Valfritt: Häll i vitlöksolja efter smak och tycke i smeten

Olivilja som "gottat" ihop sig med lök (obs ta bort löken innan stekning)

Instruktioner:
Hacka en lök i stora bitar och lägg i en skål som du häller olja över, låt det stå en stund och "gotta" sig. 

Riv eller mosa potatisen. Blanda ihop färs, potatisriv, ägg, kryddor och vitlöksolja till en jämn smet.
Börja därefter med att forma bullar och stek dessa i omgångar och stek i lökoljan (obs ta bort löken innan stekning). 

 

 
 GOD JUL på er alla därute!!
hittarecept.se

Kommentera här: