hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Vad kan man ersätta socker och annan sötning med?

Jag har idag skapat en ny kategori på bloggen som heter "Byt ut guiden".
 
I denna kategori kommer jag skriva inlägg där jag tipsar om vilka livsmedel man kan ersätta med dem som man inte längre tål (det vill säga dem som inte är godkända enligt FODMAP och/eller innehåller gluten och mjölk).

För visst ska mat inte bli tråkigt och enformigt fast man har en allergi eller sjukdom? 

Man behöver bara lite fantasti och kreativitet - och det är just detta jag vill ge inspiration till i dessa inlägg! 

Som jag nämnt tidigare i bloggen så är inte socker bra, då det är inflammatoriskt.
För dem som lider av exepelvis inflammationer redan och/eller ha en läckande tarm så är socker ännu sämre.
Det vita, raffinerade sockret är godkänt enligt FODMAP, men jag har ändå valt att utesluta det så mycket det går ur min kost, då jag känner att jag mår bättre av att inte äta vitt socker. 
Jag kommer att skriva mer om socker i ett senare inlägg, om ni vill läsa mer om det så finns det ett bra inlägg om det HÄR

Idag tänkte jag tipsa om vad man kan ersätta det traditionella vita socket med när man exepelvis bakar. Det var länge sedan jag använde socker i bakning, innan jag fick diagnosen IBS så brukade jag använde mig av Agavesirap som sötning, men eftersom det inte är godkänt enligt FODMAP så har jag letat efter andra alterativ. 

Det tog ett tag innan jag fann alterativet rissirap - men det var en väntan som var värt att vänta på.
För vilken guldklimp jag fann! 
 
 

Fakta om rissirap:

Rissirapen framställs precis som det låter från ris. Rissirapen är en helt naturlig produkt som inte är raffinerad som vanligt socker. Rissprapen ger en långsammare höjning av blodsockret än vad vitt, raffinerat socker gör. Eftersom rissirapen inte gör att blocksockret höjs fort kan diabetiker äta det utan problem! 

Rissirapen har dessutom visat effekt på att balansera kalcium och magnesium i kroppen. Dessutom innehåller rissirap spårämnen som magnesium, mangan och zink vilket är viktiga mineraler för kroppen!

Rissirapen består av 45% maltos, 3% glukos och 52% maltotrios och förmodligen en utav de mest hälsosamma sockerersättningsmedel som finns tillgängliga. 


Hur ersätter man rissirapen med vanligt, vitt socker?
Hur rissirapen kan ersättas med vanligt, vitt socker skiljer sig från recept till recept beroende på val och mängd av andra ingredienser.
Rissirapen är ju en vätska och kan vid ersättningen i receptet orsaka en liten obalans i receptet.
I grova drag kan 1-1 1/4 dl rissirap användas för 1 dl socker -  samtidigt som 1/4 dl av någon annan vätska i receptet bör avlägsnas för att kompensera för den ytterligare fukt som tillsätts av rissirapen. 


Vad kan man använda rissirapen till?
 
- Gott i bakverk och kakor
- Som toppning på pannkakor
- Som sötning på göten eller fruktsalladen
- I glass

Rissirap finns att köpa HÄR och i välsorterade hälsokostbutiker. 



Har ni några önskemål på livsmedel ni inte längre tål och vill hitta alternativ till? 
hittarecept.se

Kommentera här: