hittarecept.se
Follow on Bloglovin

Fröknäcke och kokosknäcke

Hej fina ni!

Förlåt för en lite halvtaskig uppdatering på senare tid. Har fokuserat på att komma tillbaka till vardagen här i Lund efter sommaren i Blekinge. Jag har bland annat spenderat lite kvalitétstid med vänner som jag inte träffat på länge. 
Dessutom så har jag inte fått min lön från sommarjobbet ännu så mina måltider består just nu av omeletter av olika slag - det känns inte så inspirerande att posta inlägg på samma mat fler gånger i rad, haha. 

Dessutom så håller jag på att förbereda inför att åka till Kreta på söndag!
Eftersom jag vet om att mycket av maten på Kreta görs på mejerier och gluten så har jag bestämt mig att ta med lite "massäck". Jag funderade länge vad jag skulle ta med, det skulle ju helst funka att äta både till frukost och mellanmål OCH hålla på vägen dit. 

Efter lite funderande och googlande kom jag fram till att jag ska baka något jag faktiskt inte gjort innan - nämligen eget knäcke

Det blev två olika sorter - kokosknäcke och fröknäcke. Båda var jättegoda! (Ja, jag har redan provsmakat!)
Båda recepten har jag lånat från Hannas blogg! 




Kokosknäcke

Receptet ger 1 plåt med kokosknäcke


1 1/2 dl bovetemjöl
1/2 dl kokosmjöl¨
1 dl sessamfrön
1 dl riven kokos
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl solroskärnor
Salt efter behag
3 dl kokande vatten med 2 msk kokosolja i

Gör så här:  
Sätt ugnen på 175 C.
Blanda alla torra ingredienser.
Koka upp vattnet, lägg i 2 msk kokosolja och häll det sedan över dom torra ingredienserna, blanda till en tjock smet.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och lägg smeten på pappret.
Lägg ett till bakplåtspapper ovanpå smeten och bred med hjälp av händerna eller en kavel ut smeten tunt och jämnt över plåten.
Dra av det översta pappret.
Skär rutor i smeten till önskad storlek på knäckebrödet.
Grädda i 20-40 minuter eller tills det är helt torkat och kripsigt.
Låt svalna något innan du äter det.

   
Fröknäcke:
Receptet ger 1 plåt med fröknäcke

Du behöver: 
1 dl bovetemjöl
1 dl majsmjöl
1 dl sesamfrön
1/2 dl solroskärnor
1/2 dlkrossat linfrö
1/2 dl pumpakärnor
2 msk kokosolja
2 1/2 dl kokande vatten
Några nypor flingsalt att strössla på

Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke, ha i kokosolja och kokande vatten till sist.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och häll smeten på pappret.
Använd ett till papper ovanpå smeten och fördela den med hjälp av händerna jämnt över plåten.
Ta bort det översta pappret.
Strö lite flingsalt på och skär rutor i smeten. In i ugnen på 30-40 min.
Låt brödet stå och torka ett tag innan du bryter bitar av det.

 
hittarecept.se

Kommentarer:

1 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Fröknäcke är verkligen så gott :)

Svar: Visst är det!! :)
talandeord.blogg.se

Kommentera här: